Command Palette

Search for a command to run...

Teleselskabs kampagne med incitament til kunder om at hverve nye kunder ansås for forsøg på omgåelse af markedsføringsloven

Dato

12. september 2012

Afgørelsestype

Spam

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Et teleselskab iværksatte en kampagne, hvor eksisterende kunder blev opfordret til at markedsføre selskabet over for venner og bekendte mod en belønning på 500 kr. til tilbehør for hver ny kunde. Kunderne skulle uddele en kupon til potentielle nye kunder, der ikke allerede var kunder hos teleselskabet.

Kampagnens betingelser

  • Kampagnen indeholdt et link til betingelserne for deltagelse.
  • Betingelserne indeholdt en redegørelse for reglerne om anmodet markedsføring, men denne var upræcis og svær at forstå.
  • Redegørelsen konkluderede, at kunderne måtte kontakte andre forbrugere via telefon eller e-mail, såfremt de havde givet samtykke til det.
  • Kunderne måtte også give kuponen til andre forbrugere i situationer, hvor de "naturligt mødes".

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden fandt, at redegørelsen for reglerne om uanmodet henvendelse med markedsføring ikke var fyldestgørende. Det var bl.a. ikke beskrevet, hvordan kunderne skulle indhente et gyldigt samtykke, eller hvordan de skulle overholde oplysningskravene i Markedsføringsloven § 6, stk. 5. Kundernes mulighed for at henvende sig lovligt til potentielle kunder var så begrænsede, at risikoen for at overtræde loven var overhængende. Forbrugerombudsmanden mente, at det var urimeligt og urealistisk at overlade det til kunderne at overholde reglerne om samtykke.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne over for teleselskabet. Forbrugerombudsmanden anså kampagnen for at være et forsøg på omgåelse af Markedsføringsloven § 6 og Forbrugeraftaleloven § 6 (den nu ophævede lov fra 2004). Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at teleselskabet var forpligtet til direkte i kampagnen helt konkret, klart og tydeligt at anvise kunderne en lovlig henvendelsesmåde, idet det var teleselskabets ansvar at sikre overholdelsen af reglerne om uanmodet henvendelse med markedsføring.

Lignende afgørelser