Sag om vildledende markedsføring af administrationssystemer til sportsklubber
Dato
28. maj 2021
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Peter Juul AgergaardHenrik Rasmussen.Peter Steentoft
Parter
modZakobo ApS (advokat Sesilie Munk Stenderup)
Sagen ved Sø- og Handelsretten omhandlede en tvist mellem to konkurrerende udbydere af online administrationssystemer til sportsklubber, Klubmodul ApS (sagsøger) og Zakobo ApS (modpart). Klubmodul påstod, at Zakobo havde overtrådt markedsføringsloven gennem vildledende udsagn om kundetal og samarbejder med sportsforbund. Zakobo nedlagde selvstændige påstande om, at Klubmodul havde handlet i strid med markedsføringsloven ved at sprede ærekrænkende rygter om, at Zakobos system var en kopi, og at dets stiftere var 'bedragere' eller 'bortvist'.
Sagens Baggrund
Klubmodul har siden 2008 udbudt administrationssystemet 'Klubmodul'. Zakobo blev stiftet i 2018 af Simon Nielsen og Martin Brink Madsen, tidligere ansatte hos Klubmodul. Efter stiftelsen af Zakobo opstod der en række stridigheder:
-
Klubmoduls påstande mod Zakobo:
- Forbud mod markedsføring med sætninger som "Systemet benyttes allerede af flere end 50 rideklubber" og "Ingen siger det bedre end vores kunder og over 50 rideklubber benytter allerede Zakobo" i e-mails og på zakobo.dk.
- Forbud mod markedsføring med emnet "Dansk Ride Forbund anbefaler Zakobo til [navngiven rideklub]".
- Påbud om berigtigelse af vildledende markedsføring på zakobo.dk og i e-mails vedrørende antallet af kunder og samarbejdet med Dansk Ride Forbund.
- Pålæggelse af bødestraf til Zakobo ApS.
-
Zakobos selvstændige påstande mod Klubmodul:
- Klubmodul ApS tilpligtes at betale kr. 500.000 i erstatning for tab og skade på renommé som følge af ærekrænkende udtalelser.
- Klubmodul ApS skal anerkende, at Zakobo ApS' system ikke er en kopi af Klubmodul ApS' system, og at enhver ringeagtsytring herom er retsstridig.
Forløbet omkring Simon Nielsen og Martin Brink Madsen
Simon Nielsen og Martin Brink Madsen opsagde deres stillinger hos Klubmodul i henholdsvis 2016 og 2018. Klubmodul bortviste Simon Nielsen med tilbagevirkende kraft i november 2018, idet de påstod, at han havde handlet illoyalt og kopieret Klubmoduls hjemmeside og kundelister. Simon Nielsen bestred dette og anførte, at interne forberedelseshandlinger til opstart af konkurrerende virksomhed ikke udgør illoyal adfærd. Det kom frem, at Klubmodul havde fået adgang til Simon Nielsens private LinkedIn-profil via hans tidligere arbejdsmail, hvilket LinkedIn bekræftede.
Klubmoduls udtalelser og rygtespredning
Klubmoduls direktør, Jesper Weltström, havde i flere tilfælde omtalt Zakobo som "bedragerne fra Zakobo" og udtalt, at Zakobos system var en kopi af Klubmoduls system, og at stifterne var blevet bortvist. Disse udtalelser blev fremsat over for kunder og potentielle kunder, hvilket skabte tvivl og forvirring på markedet.
Zakobos markedsføring
Zakobo markedsførte sig med udsagn om et "officielt samarbejde med Dansk Ride Forbund, som nu anbefaler alle rideklubber at benytte Zakobo" og at "over 50 rideklubber benytter allerede Zakobo". Retten lagde til grund, at Dansk Ride Forbund faktisk anbefalede Zakobo som en mulig udbyder, men at antallet af 50+ rideklubber ikke var dokumenteret på markedsføringstidspunktet. Zakobo havde 46 aktive rideklubber den 27. juni 2020 og ca. 55-56 en måned senere. Klubmodul havde ca. 125 rideklubber som kunder.
Sø- og Handelsretten afsagde dom den 28. maj 2021 og traf følgende afgørelser:
Rettens Vurdering af Zakobos Markedsføring
Retten fandt, at Zakobos udsagn om, at "Ingen siger det bedre end vores kunder og over 50 rideklubber benytter allerede Zakobo" og "Zakobo benyttes af over 50 rideklubber" var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og Markedsføringsloven § 20, stk. 1, da Zakobo ikke kunne dokumentere antallet af kunder på markedsføringstidspunktet. Disse udsagn var egnet til at påvirke rideklubbernes adfærd til skade for konkurrenter, herunder Klubmodul.
- Forbud og Påbud:
- Det forbydes Zakobo ApS at markedsføre sit administrationssystem med de vildledende udsagn om kundetal.
- Zakobo ApS påbydes at foretage berigtigelse af den vildledende markedsføring på zakobo.dk og i e-mails ved at publicere en nyhed, der orienterer om, at henvisningen til antallet af kunder var urigtig, og henvise til dommen.
- Bødestraf:
- Zakobo ApS pålægges en bøde på 10.000 kr. for overtrædelse af Markedsføringsloven § 20, stk. 1, jf. Markedsføringsloven § 37, stk. 3. Retten vurderede overtrædelsen som mindre grov og af begrænset omfang.
Rettens Vurdering af Klubmoduls Udtalelser
Retten fandt, at Klubmoduls direktør, Jesper Weltströms, udtalelser om, at Zakobo var "bedragere fra Zakobo", at stifterne var bortvist, og at Zakobos system var en kopi, stred mod Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og Markedsføringsloven § 20, stk. 3. Disse udtalelser blev anset for at være ærekrænkende og skadelige for en konkurrent.
- Erstatningskrav:
- Zakobo ApS' påstand om erstatning på 500.000 kr. mod Klubmodul ApS blev ikke taget til følge. Selvom retten fandt det sandsynliggjort, at Klubmoduls udsagn havde medført en vis markedsforstyrrelse til skade for Zakobos salg, var den konkrete skadevirkning usikker. Et flertal af dommerne (Henrik Rasmussen og Peter Steentoft) fandt, at Zakobo ikke havde bevist et tab, og Klubmodul blev derfor frifundet for dette krav. Dommer Peter Juul Agergaard fandt dog, at Klubmodul burde betale et skønsmæssigt beløb på 50.000 kr. i erstatning, jf. Markedsføringsloven § 24, stk. 2.
Vurdering af Påstand om Kopiering
Retten lagde til grund, at Zakobos administrationssystem er udviklet i et andet udviklingssprog end Klubmoduls system og derfor ikke er en kopi. Klubmodul ApS skal anerkende, at Zakobo ApS' administrationssystem ikke er en kopi af Klubmodul ApS' system. Den del af påstanden om, at enhver ringeagtsytring herom er retsstridig, blev anset for for bred og ubestemt til at indgå i domskonklusionen.
Sagsomkostninger
Ingen af parterne skal betale sagsomkostninger til modparten, da begge parter delvist tabte og delvist vandt sagen.
Lignende afgørelser