Command Palette

Search for a command to run...

Forbudssag vedrørende vildledende markedsføring og videregivelse af kundeoplysninger i el-branchen

Dato

18. september 2020

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Peter Juul AgergaardGitte ForsbergMartin Storm

Parter

Sag BS-11417/2020-SHRBLUE ENERGY A/S (advokat Dan Terkildsen)
modSalescorp Denmark ApS (advokat Kristian Buus-Nielsen v/advokat Natasja Emdal Graabech Kristiansen,prøve) og Sag BS-2777/2020-SHRBlue Energy A/S (advokat Dan Terkildsen)

Sagen omhandler en forbudssag anlagt af Blue Energy A/S mod Salescorp Denmark ApS, Bravour.nu ApS og Velkommen A/S. Kernen i tvisten er, hvorvidt Salescorp og/eller Bravour.nu uberettiget har videregivet kundeoplysninger til Blue Energys konkurrent, Velkommen, og om de sagsøgte har fremsat vildledende ytringer om Blue Energys forretningsforhold.

Parternes Forretningsforhold og Ejerstruktur

  • Blue Energy A/S og Velkommen A/S er handelsselskaber, der sælger el-abonnementer.
  • Salescorp Denmark ApS er et telemarketingsselskab, der har solgt produkter for både Blue Energy og Velkommen.
  • Bravour.nu ApS er en kundeklub, der indsamler og videresælger samtykker ("leads") til telemarketing.
  • Der er betydeligt personsammenfald i ledelse og ejerforhold mellem de sagsøgte selskaber. Lars Hein er eneejer og direktør i Bravour og Salescorp, og har ejerandele i Velkommen. Thomas Søgaard-Andersen er direktør og medejer af Velkommen, og har også været direktør i Bravour samt haft roller i Salescorp.

Kontraktforhandlinger og Samarbejde

Blue Energy indledte i foråret 2018 forhandlinger med Salescorp om et telemarketingssamarbejde. Der blev udvekslet kontraktudkast, som bl.a. indeholdt bestemmelser om eksklusivitet og fortrolighed af kundeoplysninger. Salescorp og Bravour bestred dog, at der blev indgået en underskrevet aftale med Blue Energy på de anførte vilkår, herunder om eksklusivitet eller ejerskab af leads.

Kundeklager og Forbrugerombudsmandens Inddragelse

Flere af Blue Energys kunder (Jørgen Finnemann, Hans Jørgen Møller, Majbritt Christel Hagemann, Frank Erik Rohold, Betina Hommelgaard Nielsen, Hans og Torill Voxted, Bitten Lange) har klaget over at være blevet kontaktet af Velkommen. Klagerne omfatter:

  • Påstande om, at Velkommen var en underafdeling af Blue Energy eller samarbejdede med dem.
  • Falske oplysninger om, at Blue Energy var gået konkurs, var konkurstruet, eller ville miste kunder.
  • Anvendelse af personlige kundeoplysninger, herunder bankoplysninger, som kunderne ikke mente at have givet til Velkommen.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Velkommen for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring, og har også politianmeldt Salescorp og Bravour for medvirken hertil. Velkommen har erkendt, at der er begået fejl, og har opsagt samarbejdet med nogle underleverandører, herunder SalesGroup (ikke Salescorp).

Sø- og Handelsretten afsagde kendelse den 18. september 2020.

Afgørelse vedr. Påstand 1 (Forbud mod kundekontakt)

Blue Energys påstand om, at de sagsøgte (Bravour, Velkommen og Salescorp) skulle forbydes at kontakte kunder formidlet af Bravour, blev afvist. Retten fandt påstanden for ubestemt og bred til at kunne tages under pådømmelse i en sag om midlertidigt forbud, hvor overtrædelse er sanktioneret med straf, jf. Retsplejeloven § 411.

Afgørelse vedr. Påstand 2 (Forbud mod vildledende ytringer)

  • Velkommen A/S og Salescorp Denmark ApS forbydes midlertidigt at fremsætte ytringer om, at Blue Energy og Velkommen er koncernforbundne eller på anden måde samarbejder, samt at Blue Energy er gået konkurs eller er konkurstruet. Retten fandt det sandsynliggjort, at salgsrepræsentanter for Velkommen, i strid med Markedsføringsloven § 3, har fremsat vildledende ytringer. Salescorp blev fundet at have medvirket til denne praksis. Retten fandt ikke grundlag for at betinge forbuddet af en sikkerhedsstillelse, jf. Retsplejeloven § 413.
  • Bravour.nu ApS frifindes for denne påstand. Retten fandt det ikke godtgjort eller sandsynliggjort, at Bravour har leveret telemarketingsydelser for Velkommen vedrørende el-abonnementer eller fremsat usande ytringer om Blue Energy.

Afgørelse vedr. Påstand 3 (Forbud mod videregivelse af personoplysninger)

  • Bravour.nu ApS frifindes for denne påstand. Påstanden forudsatte, at Bravour havde udført arbejde for Blue Energy, hvilket retten ikke fandt sandsynliggjort.
  • Salescorp Denmark ApS frifindes for denne påstand. Retten fandt det ikke godtgjort eller sandsynliggjort, at der var indgået en skriftlig aftale om samarbejdet, eller at Blue Energy havde en eksklusiv ret til kundeemner/leads eller de indhentede personoplysninger. Salescorp indhentede selv sine leads og havde ikke adgang til Blue Energys interne kundedata efter salgsprocessen.

Afgørelse vedr. Påstand 4 (Forbud mod brug af personoplysninger)

  • Velkommen A/S og Salescorp Denmark ApS frifindes for denne påstand. Påstanden forudsatte, at Bravour havde udført arbejde for Blue Energy, hvilket retten ikke fandt sandsynliggjort.

Sagsomkostninger

  • Blue Energy A/S skal inden 14 dage betale 80.000 kr. i sagsomkostninger til Bravour.nu ApS.
  • Velkommen A/S skal inden 14 dage betale 250 kr. i sagsomkostninger til Blue Energy A/S.
  • Salescorp Denmark ApS skal inden 14 dage betale 250 kr. i sagsomkostninger til Blue Energy A/S.
  • Sagsomkostningerne forrentes efter Renteloven § 8a.

 

Lignende afgørelser