Ret til yderligere afhjælpning af periodisk fejl i bærbar computer
Dato
30. juni 2006
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Afhjælpning inden rimelig tid af fejl ved computer Den erhvervsdrivende havde efter
En forbruger reklamerede cirka 11 måneder efter købet af en bærbar computer over periodiske fejl, herunder at harddisken peb, og at computeren af og til "frøs fast" ved almindelig brug. Computeren blev indleveret til den erhvervsdrivende for afhjælpning.
Første afhjælpningsforsøg
Ved den første indlevering testede den erhvervsdrivende computeren i seks dage uden at finde de beskrevne fejl, men fjernede støv fra udluftningen. Forbrugeren afviste et tilbud om at sende computeren til en ekstern reparatør, da forbrugeren først ville se, om problemet var afhjulpet.
Andet afhjælpningsforsøg og krav om ophævelse
Tre uger senere indleverede forbrugeren computeren igen med de samme fejl. Denne gang var computeren "frosset fast" ved indleveringen, og den erhvervsdrivende tog et billede af skærmen og sendte det med til en ekstern reparatør. Forbrugeren havde desuden givet en mere detaljeret beskrivelse af, hvornår fejlen opstod, og hvordan den kunne fremprovokeres. Efter 19 dage blev computeren returneret, og den erhvervsdrivende oplyste, at der ikke var fundet fejl, men at skærmen og kablet fra computeren til skærmen var udskiftet pr. kulance. Tre dage senere ønskede forbrugeren at ophæve købet, da fejlen stadig ikke var afhjulpet. Den erhvervsdrivende afviste ophævelsen, men tilbød endnu en reparation med en lånecomputer.
Forbrugerklagenævnets behandling
Forbrugeren afviste yderligere afhjælpning og indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet med krav om ophævelse. Nævnets sagkyndige undersøgte computeren og konstaterede en periodisk fejl, som var særdeles vanskelig at lokalisere. Den sagkyndige vurderede, at fejlen kunne afhjælpes ved at udskifte bundkortet. Efter modtagelse af den sagkyndiges erklæring fastholdt den erhvervsdrivende sit tilbud om at udskifte bundkortet og tilbød at lade forbrugeren hæve købet, hvis dette ikke afhjalp fejlen. Forbrugeren ønskede dog ikke at acceptere dette tilbud.
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, baseret på den sagkyndiges erklæring, at computeren havde en periodisk fejl, hvor skærmbilledet frøs fast og krævede genstart. Fejlen blev konstateret som en oprindelig mangel i grafikdelen på bundkortet, hvilket udgjorde en mangel i henhold til Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4.
Vurdering af afhjælpningspligt
Nævnet bemærkede, at den første reklamation resulterede i et seks dages afhjælpningsforsøg, hvor den erhvervsdrivende ikke kunne konstatere fejlen. Ved den anden reklamation blev computeren sendt til et værksted i 19 dage, hvor der heller ikke blev fundet fejl, selvom skærm og kabel blev udskiftet pr. kulance. Da fejlen fortsat ikke var afhjulpet, krævede forbrugeren ophævelse, hvilket den erhvervsdrivende afviste med henvisning til retten til endnu et afhjælpningsforsøg, specifikt udskiftning af bundkortet.
Nævnets afgørelse
Nævnet vurderede, at den periodiske og vanskeligt lokaliserbare fejl skulle medinddrages i vurderingen af, hvorvidt den erhvervsdrivende havde opfyldt sin afhjælpningspligt, jf. Købeloven § 78, stk. 4 sammenholdt med Købeloven § 79. Da den erhvervsdrivende konsekvent havde udvist vilje til at afhjælpe den svære fejl, og da den tilbudte udskiftning af bundkortet forventedes at løse problemet, fandt nævnet, at den erhvervsdrivende under omstændighederne var berettiget til endnu et afhjælpningsforsøg.
Lignende afgørelser