Afgørelse vedrørende afvist krav om ophævelse af computerkøb efter gentagne reparationer
Dato
17. december 2014
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Totalforsikring
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
If
Dokument
Lovreferencer
Klageren havde en serviceaftale (Service X-tra forsikring) dækkende en iMac computer. Computeren blev løbende repareret for samme fejl (hvide skygger i skærmens hjørner). Klageren ønskede købet af computeren ophævet.
Klagerens påstande
- Klageren krævede primært ophævelse af købet af computeren på grund af gentagne reparationer.
- Klageren anførte, at reparationerne og besværet ville fortsætte i det uendelige, hvis hun ikke kunne hæve handlen.
- Klageren mente, at de hvide skygger var tydelige, selv når computeren var i brug.
Selskabets påstande
- Selskabet afviste klagen, da den seneste reparation fandt sted efter forsikringens ophør.
- Selskabet anførte, at de hvide skygger ikke udgjorde en dækningsberettigende skade, da der ikke var tale om en fejl eller en pludselig, udefrakommende hændelse.
- Selskabet mente, at klagen var uberettiget, da der ikke var aktuelle fejl dækket af forsikringen, og klageren blot ønskede at hæve handlen.
- Selskabet fremhævede, at de havde dækket udskiftning af glasset på trods af, at det ikke var en dækningsberettigende hændelse ifølge forsikringsbetingelserne.
Forbrugerklagenævnets behandling
- Forbrugerklagenævnet afviste at behandle sagen, da den 2-årige reklamationsfrist i Købeloven § 83 var overskredet.
Ankenævnet for Forsikring afgjorde, at klageren ikke fik medhold, da forsikringen var udløbet, og selskabet derfor ikke kunne kritiseres for at afvise yderligere reparationer eller totalskadedækning.
Lignende afgørelser