Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse vedrørende afvist krav om ophævelse af computerkøb efter gentagne reparationer

Dato

17. december 2014

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Totalforsikring

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

If

Dokument

Lovreferencer

Klageren havde en serviceaftale (Service X-tra forsikring) dækkende en iMac computer. Computeren blev løbende repareret for samme fejl (hvide skygger i skærmens hjørner). Klageren ønskede købet af computeren ophævet.

Klagerens påstande

  • Klageren krævede primært ophævelse af købet af computeren på grund af gentagne reparationer.
  • Klageren anførte, at reparationerne og besværet ville fortsætte i det uendelige, hvis hun ikke kunne hæve handlen.
  • Klageren mente, at de hvide skygger var tydelige, selv når computeren var i brug.

Selskabets påstande

  • Selskabet afviste klagen, da den seneste reparation fandt sted efter forsikringens ophør.
  • Selskabet anførte, at de hvide skygger ikke udgjorde en dækningsberettigende skade, da der ikke var tale om en fejl eller en pludselig, udefrakommende hændelse.
  • Selskabet mente, at klagen var uberettiget, da der ikke var aktuelle fejl dækket af forsikringen, og klageren blot ønskede at hæve handlen.
  • Selskabet fremhævede, at de havde dækket udskiftning af glasset på trods af, at det ikke var en dækningsberettigende hændelse ifølge forsikringsbetingelserne.

Forbrugerklagenævnets behandling

  • Forbrugerklagenævnet afviste at behandle sagen, da den 2-årige reklamationsfrist i Købeloven § 83 var overskredet.

Ankenævnet for Forsikring afgjorde, at klageren ikke fik medhold, da forsikringen var udløbet, og selskabet derfor ikke kunne kritiseres for at afvise yderligere reparationer eller totalskadedækning.

Lignende afgørelser