Online rejsebureau anset som forbrugerens aftalepart, men forbrugeren kunne ikke kræve tilbagebetaling for annullerede flybilletter
Dato
22. juni 2016
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Online rejsebureau anset som forbrugerens aftalepart, men forbrugeren kunne ikke
Lovreferencer
En forbruger købte to flybilletter via en online rejsebureaus hjemmeside. Billetterne var til en forkert dato, hvorefter forbrugeren annullerede købet og anmodede om tilbagebetaling af købesummen på 1.940,40 kr. Forbrugeren henviste til flyselskabets '24-hour flexible booking policy' og mente, at den erhvervsdrivende burde have oplyst ham om, at han var dårligere stillet ved at handle med dem frem for direkte med flyselskabet.
Den erhvervsdrivendes afvisning
Den erhvervsdrivende afviste kravet med den begrundelse, at de ikke var aftalepart, men alene handlede på vegne af flyselskaberne. Dette fremgik ifølge dem tydeligt af deres vilkår, som forbrugeren havde accepteret. Desuden afviste de, at forbrugeren kunne annullere billetterne med henvisning til flyselskabets vilkår, da det fremgik af den erhvervsdrivendes egen hjemmeside, at flybilletter ikke kunne annulleres. Den erhvervsdrivende havde dog tilbagebetalt refunderbare skatter og afgifter til forbrugeren, et beløb på 190 kr. efter fradrag af et administrationsgebyr på 100 kr.
Forbrugerklagenævnet behandlede sagen med fokus på, hvorvidt forbrugeren kunne kræve tilbagebetaling for de annullerede flybilletter, om den erhvervsdrivende var forbrugerens aftalepart, og om den erhvervsdrivende havde pligt til at oplyse om en potentiel fortrydelsesret ved direkte køb hos flyselskabet.
Vurdering af aftalepart
Nævnet lagde til grund, at den erhvervsdrivendes hjemmeside primært henvendte sig til forbrugere af fritidsrejser. Aftalen blev indgået ved, at forbrugeren valgte rejsen og accepterede pris og købsbetingelser på hjemmesiden. Forbrugeren havde udelukkende kontakt med den erhvervsdrivende, som også modtog betalingen og udstedte billetterne. Selvom det fremgik af den erhvervsdrivendes vilkår, at de ikke var aftalepart, men handlede på vegne af flyselskaber, fandt nævnet ikke, at den erhvervsdrivende havde godtgjort dette.
Nævnet vurderede, at den erhvervsdrivende havde givet forbrugeren føje til at antage, at aftalen om køb af flybilletter blev indgået direkte med dem. Dette skyldtes, at det ikke udtrykkeligt fremgik af hjemmesiden under bookingforløbet, at forbrugeren ikke handlede med den erhvervsdrivende, eller hvilken retsstilling dette indebar for forbrugeren. Ifølge Aftaleloven § 1 er tilbud og svar på tilbud bindende for afgiveren, og bevisbyrden for at have handlet på tredjemands vegne ligger hos den erhvervsdrivende.
Manglende fortrydelsesret
Nævnet fastslog, at der ved køb af flybilletter på internettet ikke er fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven § 1, stk. 2, nr. 4. Forbrugeren havde ikke godtgjort, at der var indgået en aftale med den erhvervsdrivende om en fortrydelsesret ved købet af flybilletterne. Endvidere vurderede nævnet, at den erhvervsdrivende ikke havde pligt til at oplyse forbrugeren om, at han potentielt kunne have opnået en fortrydelsesret ved at købe billetterne direkte hos flyselskabet.
Afgørelse
På baggrund af ovenstående var forbrugeren ikke berettiget til at få tilbagebetaling for de annullerede flybilletter.
Lignende afgørelser