Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afslag på dækning for ændring af flybillet

Dato

28. juni 2017

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Rejse

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Europ Assistance

Dokument

Klageren havde købt flybilletter og en rejseforsikring gennem Europ Assistance. Der opstod en tvist, da klageren forsøgte at ændre sin returbillet. Klageren anførte, at han havde købt billetten med fuld forsikring til at ændre flydetaljer, men at han ikke kunne komme i kontakt med flyselskabets callcenter. Han blev derfor nødt til at købe en ny returbillet og krævede refusion for denne, samt for telefonopkald og en ekstra hotelovernatning.

Selskabet afviste kravet, da de mente, at forsikringen ikke dækkede fejl i forbindelse med køb af rejsen. De anførte, at dækningen gjaldt fra forsikringens tegning, og at der ikke var fremlagt bevis for, at der var sket en fejl i reservationen.

Klageren fastholdt, at han havde ret til at ændre flybilletten ifølge de oplysninger, han havde modtaget fra både rejsebureauet og forsikringsselskabet. Han anførte, at selskabet ikke havde ydet den service, de var forpligtet til, og at de havde givet falske oplysninger til Ankenævnet. Han henviste til, at han havde forsøgt at kontakte selskabet inden for den angivne tidsramme, men uden held.

Klageren havde oplyst, at returdatoen retteligt skulle have været den 14/7 2016, men af mail af 13/7 2016 fremgår det, at returdatoen skulle være den 15/7 2016.

Det fremgår af forsikringsbetingelserne, at afbestillingsdækningen begynder ved bestilling af rejsen og slutter, når rejsen er påbegyndt, og at der skal være gået mindst 48 timer fra købet af forsikringen til rejsens påbegyndelse.

Ankenævnet gav ikke klageren medhold. Nævnet fandt, at forsikringsbetingelserne ikke dækkede tilfælde, hvor der ved en fejl angives forkert dato på flybilletterne. Nævnet lagde til grund, at spørgsmålet om ændring af flybilletterne var et mellemværende mellem klageren og formidleren af flybilletterne, og ikke et mellemværende mellem klageren og forsikringsselskabet.

Lignende afgørelser