Command Palette

Search for a command to run...

Sag om opsigelse af kørselskontrakt – Indtrædelse i kontrakt og passivitet

Dato

24. februar 2005

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Benny JepsenClaus Forum PetersenHenrik Dam

Parter

Steen Gjelstrup Transport A/S (Adv. Steen Hvidt)
mod1) DF L og istik A/S    (Adv. Carsten Lorentzen)2) Danske Fragtmænd A.m.b.a.    (Adv. Carsten Lorentzen)

Sagen omhandlede et erstatningskrav fra vognmandsvirksomheden Steen Gjelstrup Transport A/S (SGT) mod DF Logistik A/S og Danske Fragtmænd A.m.b.a. i forbindelse med opsigelsen af en kørselskontrakt. SGT havde i foråret 1999 indgået en 4-årig "kørselskontrakt" med DSB Stykgods, gældende fra 1. marts 1999 til 28. februar 2003. Kontrakten var uopsigelig fra vognmandens side, men indeholdt en opsigelsesbestemmelse i § 19, stk. 5, der gav DSB Stykgods ret til at opsige med 6 måneders varsel, hvis DSB Stykgods ophørte med indenlandsk transport af stykgods pr. tog.

Pr. 1. august 2000 blev DSB Stykgods solgt til DF Logistik A/S, et selskab stiftet af Danske Fragtmænd A.m.b.a. I henhold til "Overdragelsesaftalen" indtrådte DF Logistik i DSB's rettigheder og forpligtelser i samtlige kommercielle kontrakter, herunder vognmandskontrakter.

DF Logistik opsagde kørselskontrakten med SGT til ophør den 28. februar 2001 med henvisning til kontraktens § 19, stk. 5. SGT gjorde gældende, at denne bestemmelse ikke kunne påberåbes af DF Logistik, da DSB Stykgods ikke var en selvstændig juridisk enhed, og jernbanedriften fortsatte efter overtagelsen. SGT krævede erstatning på 4.476.743 kr. for budgetteret tabt fortjeneste i den resterende kontraktperiode.

Forløb og Parternes Handling

Efter opsigelsen opstod der drøftelser mellem DF Logistik og vognmændene. DF Logistiks direktør, Kjeld Frederiksen, havde indledningsvis givet udtryk for, at det ville være "business as usual" frem til 1. januar 2001, men senere krævede han en afklaring, hvor vognmændene måtte vælge mellem samarbejde eller voldgiftssag. To andre vognmænd valgte voldgift og fik tilkendt erstatning.

SGT valgte derimod at indgå i et samarbejde med DF Logistik, som formidlede kontakt til andre vognmandsvirksomheder i Danske Fragtmænds regi (J. Nørgaard Petersen A/S og Fredensborg Fragt A/S). SGT modtog i en periode tilskud fra DF Logistik til dækning af underskud på de overtagede ruter, som var dårligt prissat. Samarbejdet med Fredensborg Fragt ophørte i juni 2002, da SGT ikke kunne få økonomien til at hænge sammen.

SGT's Økonomiske Situation

SGT's revisor udarbejdede en tabsopgørelse, der dannede grundlag for erstatningskravet. Opgørelsen baserede sig på en dækningsgrad på 46,43 % for DSB-kørslen. DF Logistiks revisor anfægtede tabsopgørelsen som "fejlbehæftet og usikker".

SGT's nettoomsætning og resultat i årene før og efter opsigelsen var som følger:

ÅrNettoomsætning (mio. kr.)Årets Resultat (kr.)
199716,9N/A
199822,1191.693
199929,5473.909
200034,2601.164
200130,846.038
200226,523.325

SGT's revisor opdelte resultatet for 1999 og 2000 i DSB-kørsel og anden kørsel, hvor DSB-kørslen viste overskud, og anden kørsel viste underskud. For 2001 viste DSB-kørslen et resultat på 492.896 kr. og anden kørsel et underskud på -446.858 kr.

Sø- og Handelsretten frifandt DF Logistik A/S og Danske Fragtmænd A.m.b.a.

Retten lagde til grund, at DF Logistik ved overdragelsesaftalen indtrådte i kørselskontrakten med SGT for så vidt angår alle rettigheder og forpligtelser, herunder retten til at påberåbe sig opsigelsesbestemmelsen i kontraktens § 19, stk. 5. Det blev anset for godtgjort, at DF Logistiks stykgodstransport pr. tog ophørte med udgangen af 2000, og at beslutningen herom var truffet på tidspunktet for opsigelsen af SGT's kontrakt den 29. august 2000. Retten fandt derfor, at DF Logistik havde opsagt kørselskontrakten kontraktmæssigt.

Retten bemærkede, at SGT's advokat i skrivelse af 2. november 2000 gjorde gældende, at opsigelsen var uberettiget, men foreslog, at DF Logistik undlod at gøre passivitet eller andre indsigelser gældende, hvis spørgsmålet ikke blev indbragt for voldgift. Dette forslag blev afvist af DF Logistik, som krævede en afklaring "nu", om SGT ville vælge samarbejde eller voldgiftssag. Det var uomtvistet, at SGT valgte at indgå i et samarbejde med DF Logistik, i modsætning til to andre vognmandsvirksomheder, der valgte voldgiftssag.

Retten fandt, at SGT i flere sammenhænge over for DF Logistik tilkendegav at frafalde voldgiftssag og gav tilsagn om samarbejde uden forbehold. SGT havde dermed fortabt retten til at gøre eventuelle misligholdelsesbeføjelser gældende. Det blev ikke godtgjort, at der var indgået en aftale om, at SGT skulle stilles, som om kørselskontrakten fortsatte på uændrede økonomiske vilkår. Tilskuddene til SGT i samarbejdet med Fredensborg Fragt blev ydet til dækning af driftsunderskud som følge af dårligt prissatte DSB-kundekontrakter.

Endvidere fremgik det af SGT's regnskaber, at SGT ikke havde lidt tab som følge af DF Logistiks opsigelse af kontrakten, og at SGT ikke realiserede dårligere resultater hverken før eller efter DSB-kørslerne. Det påståede tab blev anset for udokumenteret.

Sagsøgeren, Steen Gjelstrup Transport A/S, blev pålagt at betale 150.000 kr. i sagsomkostninger til de sagsøgte.

Anket til Højesteret 10. marts 2005 (j.nr. 90/05).Sagen er sluttet i Højesteret den 8. marts 2006. 

Lignende afgørelser