Command Palette

Search for a command to run...

Transportansvar for skade på mink under lufttransport: Stigshøj ApS mod Scan Global Logistics A/S, Intradco Cargo Service Ltd og ABX Air Inc.

Dato

13. februar 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mads Bundgaard LarsenFlemming IpsenOle Sehested

Parter

STIGSHØJ ApS (advokat Jacob Thomsen)
mod1) Scan Global L og istics A/S (advokat Mads Laage-Petersen Poulsen)2) Intradco Cargo Service Ltd London Gatwick HQ (advokat Jakob Rosing)3) ABX Air Inc. (advokat Jesper Windahl)

Sagen omhandler transportansvar i forbindelse med lufttransport af 7.700 drægtige mink fra Danmark til Canada i april 2014. Sagsøger, Stigshøj ApS, solgte minkene til den canadiske minkfarm Silver Hill og indgik aftale om lufttransport med Scan Global Logistics A/S (SGL). SGL indgik videre aftale med Intradco Cargo Service Ltd, som igen indgik aftale med ABX Air Inc. (ABX) om den faktiske flyvning.

Sagens Forløb

Den oprindelige transport den 12. april 2014 blev aflyst grundet manglende importdokumenter, hvorefter minkene blev returneret til Stigshøj. Efter en ny klargøring og dyrlægekontrol, hvor minkene blev fundet transportegnede, blev de afsendt den 17. april 2014. Ved ankomst i Halifax, Canada, blev det konstateret, at 1.075 mink var døde. En efterfølgende rapport fra de canadiske veterinærmyndigheder konkluderede, at dødsfaldene skyldtes dehydrering forårsaget af manglende ventilation og for høj temperatur ombord på flyet, ikke sygdom. ABX Air Inc. vedtog efterfølgende et bødeforlæg for overtrædelse af canadiske dyrevelfærdsregler.

Parternes Påstande og Anbringender

  • Stigshøj ApS påstod, at SGL, Intradco og ABX var solidarisk erstatningsansvarlige som befordrere (transportør og undertransportører) i henhold til Luftfartsloven § 108, stk. 1 og Luftfartsloven § 119b. Stigshøj gjorde gældende, at skaden udelukkende skyldtes forhold under lufttransporten, og at tabet omfattede både døde mink og tabt hvalpeproduktion. Erstatningsansvaret skulle begrænses i henhold til Luftfartsloven § 111, stk. 5 baseret på enten 108 kolli (paller) eller 1.540 transportkasser.
  • Scan Global Logistics A/S (SGL) påstod frifindelse og gjorde gældende, at de alene havde ageret som formidler i henhold til NSAB 2000 § 24, og derfor ikke var transportør. Subsidiært påstod SGL, at Stigshøj ikke havde reklameret rettidigt, og at skaden skyldtes forhold uden for transportforløbet eller Stigshøjs egen skyld.
  • Intradco Cargo Service Ltd påstod frifindelse og gjorde gældende, at de ikke var befordrer under luftfartsloven, da godset aldrig var i deres varetægt, og de ikke udførte transporten. De bestred rettidig reklamation og anførte, at skaderne skyldtes godsets egen beskaffenhed eller Stigshøjs uagtsomhed (mangelfuld emballering, utilstrækkelig vanding/fodring, lang transporttid). Intradco påstod subsidiært, at ansvaret skulle begrænses til vægten af de skadede mink.
  • ABX Air Inc. påstod afvisning af sagen grundet manglende værneting i Danmark, idet SGL var formidler. ABX bestred skadens omfang og rettidig reklamation. ABX anførte, at minkene ikke forsvarligt kunne udsættes for strabadserende transport i deres drægtighedsperiode, og at skaden skyldtes mangelfuld emballering og utilstrækkelig vanding/fodring. ABX påberåbte sig ansvarsfraskrivelse i deres kontrakt med Intradco, medmindre der var tale om grov uagtsomhed eller forsæt.

Sø- og Handelsretten fandt, at Scan Global Logistics A/S (SGL) ved befragtningsaftalen påtog sig opgaven med transport af gods i eget navn og dermed var at anse som kontraherende befordrer i henhold til luftfartsloven. Henvisningen til NSAB 2000 § 24 om formidleransvar blev tilsidesat som ugyldig i henhold til Luftfartsloven § 112, da den forsøgte at fritage en befordrer for ansvar. Intradco Cargo Service Ltd blev anset som mellemkontraherende befordrer, og ABX Air Inc. som udførende befordrer, jf. Luftfartsloven § 119b. Stigshøj ApS kunne derfor rejse krav direkte mod alle tre sagsøgte.

Skade og Årsagssammenhæng

Retten fandt det godtgjort, at 1.075 mink døde som følge af for høj temperatur og utilstrækkelig ventilation under flyvningen den 17. april 2014. Dette blev understøttet af rapporten fra de canadiske fødevaremyndigheder, skønsmændenes erklæring og ABX's egen vedtagelse af bøde for overtrædelse af dyretransportregler. Retten fandt desuden, at yderligere 2.164 mink blev golde (uden produktion) som følge af transportforholdene, hvilket oversteg den normale goldprocent og udgjorde en skade. Det blev ikke godtgjort, at skaderne skyldtes minkenes egen beskaffenhed, mangelfuld emballering eller Stigshøjs egen skyld.

Rettidig Reklamation

Retten fandt, at SGL's skriftlige reklamation til ABX Air den 23. april 2014 var rettidig i henhold til Luftfartsloven § 115, stk. 2. Denne meddelelse havde virkning over for alle befordrere, jf. Luftfartsloven § 119d. Intradco modtog også skriftlig meddelelse om antallet af døde mink fire dage efter transporten.

Tabsopgørelse og Ansvarsbegrænsning

Retten opgjorde det samlede godtgjorte tab til 5.630.100 kr., fordelt på:

  • Døde mink: 1.075 mink erstattes med indkøbspris på 1.438 kr. pr. mink, fratrukket skindværdi, hvilket resulterede i et tab på 1.277.100 kr.
  • Mistede hvalpeproduktion: 3.239 mink (1.075 døde + 2.164 golde) forventedes at producere 4,48 hvalpe pr. mink, hvilket resulterede i 14.511 mistede hvalpe. Den mistede fortjeneste blev fastsat til 300 kr. pr. skind, svarende til et tab på 4.353.300 kr.

Befordrernes ansvar var begrænset i henhold til Luftfartsloven § 111, stk. 5 til 19 SDR pr. kg. Retten fortolkede "stykke gods" som en transportkasse (1.540 kasser, hver med 5 mink). Da skaden på 42% af minkene (3.239 ud af 7.700) betød skade på mere end hver tredje mink, fandt retten det godtgjort, at der var skade på hvert stykke gods (transportkasse). Med en samlet vægt af 1.540 transportkasser á 18,85 kg (29.029 kg) blev ansvaret begrænset til 551.551 SDR. Da dette beløb var mindre end det godtgjorte tab, blev Stigshøj tildelt erstatning svarende til den subsidiære påstand.

Forholdet mellem de Sagsøgte

Intradco Cargo Service Ltd og ABX Air Inc. blev pålagt solidarisk at friholde Scan Global Logistics A/S for ethvert beløb, som SGL måtte blive tilpligtet at betale Stigshøj ApS. ABX Air Inc. blev desuden pålagt at friholde Intradco Cargo Service Ltd for ethvert krav, da ABX Air Inc. som udførende transportør bar det endelige ansvar og havde handlet groft uagtsomt. ABX's kontraktuelle ansvarsfraskrivelser og -begrænsninger over for Intradco blev tilsidesat grundet den grove uagtsomhed og de byrdefulde vilkår, der ikke var fremhævet.

Kendelse

Scan Global Logistics A/S, Intradco Cargo Service Ltd og ABX Air Inc. skal in solidum inden 14 dage til Stigshøj ApS betale værdien af 551.551 særlige trækningsrettigheder (SDR) i danske kroner på dagen for afsigelse af dom, med tillæg af procesrente fra den 12. oktober 2015 i henhold til Renteloven § 8a. De skal desuden in solidum betale 482.103 kr. i sagsomkostninger til Stigshøj ApS. Intradco Cargo Service Ltd og ABX Air Inc. skal solidarisk friholde Scan Global Logistics A/S for ethvert beløb, inklusive renter og omkostninger, som SGL måtte betale til Stigshøj ApS. ABX Air Inc. skal friholde Intradco Cargo Service Ltd for ethvert krav, som Intradco måtte betale til Stigshøj ApS eller SGL. ABX Air Inc. skal betale 62.715 kr. i sagsomkostninger til Intradco Cargo Service Ltd.

 Sagen er anket til Østre Landsret den 12. marts 2018.

Lignende afgørelser