Kabel-tv-udbyders praksis med bero-ordninger kritiseres for mangelfuld information og potentielt vildledning
Dato
25. november 2011
Afgørelsestype
Abonnementer på andre produkterOplysningspligterOpsigelse
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
En kabel-tv-udbyder er blevet kritiseret for en praksis, hvor medarbejdere tilbød kunder at sætte deres abonnement i bero i stedet for at opsige det. Kunderne blev efter det oplyste ikke tilstrækkeligt informeret om konsekvenserne af denne "bero"-periode, hvilket potentielt kunne medføre betaling for to opsigelsesperioder.
Sagens omstændigheder
- To klager indikerede, at udbyderen systematisk tilbød bero-ordninger ved opsigelsesanmodninger.
- Kunderne var ikke klar over, at bero-ordningen ikke automatisk ophævede abonnementet.
- Dette resulterede i, at kunderne skulle betale for en opsigelsesperiode både før og efter bero-perioden.
- Kunder, der ønskede at opsige pga. prisstigninger, risikerede at betale den højere pris alligevel.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden kontaktede udbyderen angående praksissen.
- Udbyderen oplyste, at de var ophørt med at tilbyde bero-ordninger.
- De berørte kunder fik refunderet betalinger for den ekstra opsigelsesperiode.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede Markedsføringsloven § 3 over for selskabet. En ny overtrædelse af Markedsføringsloven § 3 vil kunne anses som en skærpende omstændighed.
Lignende afgørelser