Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger fik medhold i krav om dækning af returforsendelse af damestøvler

Dato

5. december 2016

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Tøj, sko, tekstil og skind

Højdepunkt

Forbrugeren kunne kræve dækning af udgifter til returforsendelse af et par damestøvler

En forbruger bestilte et par damestøvler i størrelse 39, men modtog angiveligt en størrelse 41. Forbrugeren returnerede støvlerne og modtog efterfølgende et nyt par i den korrekte størrelse 39. Forbrugeren krævede refusion af udgiften på 295 kr. til returforsendelsen af støvlerne. Den erhvervsdrivende afviste at have leveret en forkert størrelse, men accepterede alligevel returneringen og fremsendte et nyt par støvler.

Forbrugerens krav

Forbrugeren anmodede om at få dækket udgifter på 295 kr. til forsendelse af de returnerede damestøvler, da hun mente, at den oprindelige levering var i en forkert størrelse.

Den erhvervsdrivendes respons

Den erhvervsdrivende afviste at have leveret en forkert størrelse, men valgte at sende et par støvler i størrelse 39 til forbrugeren. Den erhvervsdrivende besvarede hverken forbrugerens henvendelser vedrørende dækning af forsendelsesomkostningerne eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens henvendelser. Sagen blev derfor afgjort på baggrund af forbrugerens fremstilling og sagens øvrige dokumenter.

Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen om dækning af udgifter til forsendelse af et par damestøvler.

Værneting

Forbrugerklagenævnet fandt, at de havde kompetence til at behandle sagen i henhold til den dagældende Forbrugerklageloven § 2, stk. 1. Vurderingen af værneting i Danmark blev foretaget efter Bruxelles Ia-forordningen, hvoraf det fremgår, at en person kan sagsøges ved retten på det sted, hvor en vare er blevet leveret eller skulle have været leveret, jf. forordningens artikel 7, stk. 1, litra a og b. Da støvlerne blev leveret i Danmark, var der værneting i Danmark.

Lovvalg

Nævnet anvendte Romkonventionens regler om lovvalg, som er implementeret i dansk ret. I mangel af en lovvalgsaftale mellem parterne er aftalen undergivet loven i det land, hvor aftalen har sin nærmeste tilknytning, jf. konventionens artikel 4, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at den erhvervsdrivendes hovedkontor var i Tyskland, deres hjemmeside var på tysk med et .de-domæne, og priserne var angivet i euro. På denne baggrund fandt tysk ret, specifikt Bürgerliches Gesetzbuch (BGB), anvendelse på forholdet mellem parterne. De tyske køberetlige regler er baseret på EU-direktivet 1999/44/EF af 25. maj 1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed (forbrugerkøbsdirektivet).

Dækning af udgifter til forsendelse

Nævnet lagde til grund, at den erhvervsdrivende havde accepteret, at de oprindeligt leverede støvler var mangelfulde, idet de fremsendte et nyt par støvler efter forbrugerens returnering. Ifølge BGB § 439, stk. 2, skal en sælger afholde alle udgifter i forbindelse med afhjælpning af en mangel, herunder forsendelsesomkostninger. Forbrugeren var derfor berettiget til at få refunderet udgiften på 295 kr. til forsendelse af støvlerne i forbindelse med sin reklamation.

Beregning af omkostninger og tilbagebetaling af gebyr

Beregning af omkostninger fulgte af den dagældende Forbrugerklageloven § 17, stk. 1 sammenholdt med Bekendtgørelse om gebyrer og omkostninger ved Forbrugerklagenævnet § 2. Tilbagebetaling af klagegebyr fulgte af Lov om forbrugerklager § 16, stk. 1.

Lignende afgørelser