Mangelfuld oplysning om støtte til velgørenhed i markedsføring af tøjcontainere
Dato
4. oktober 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Virksomheden markedsførte sig ved at oplyse på tøjcontainere, at den årligt donerede et bestemt beløb til en velgørende organisation.
Problemstilling
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne markedsføring var mangelfuld, da den ikke gav tilstrækkelige oplysninger om, hvordan virksomheden støttede det velgørende formål.
- Forbrugerombudsmanden henviste til, at forbrugerne bør have mulighed for at vurdere rigtigheden af etiske påstande, hvilket kræver indsigt i virksomhedens omsætning og overskud.
- Uden disse oplysninger risikerer forbrugerne at få et fejlagtigt indtryk af, hvor stor en del af de donerede bidrag, der rent faktisk går til velgørenhed.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden påpegede, at markedsføringen bør suppleres med tydelige oplysninger om, hvordan virksomheden giver støtte, samt en henvisning til, hvor forbrugerne kan finde yderligere information.
- Offentligheden har krav på en letforståelig forklaring på udsagn om etik, så de kan bedømme rigtigheden af disse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens markedsføring var problematisk, da den ikke gav forbrugerne tilstrækkelig information til at vurdere, hvor stor en andel af det donerede tøj eller overskuddet, der rent faktisk gik til velgørenhed. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne skulle have adgang til oplysninger om virksomhedens årlige omsætning og overskud for at kunne sætte bidraget til det velgørende formål i perspektiv. Manglen på disse oplysninger kunne give forbrugerne det fejlagtige indtryk, at alt det donerede tøj gik ubeskåret til velgørenhed.
Lignende afgørelser