Forbrugerombudsmandens vurdering af reklameidentifikation på YouTube rettet mod børn og unge
Dato
25. maj 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed søgte Forbrugerombudsmandens vurdering af, om deres reklameidentifikation var tilstrækkelig ved markedsføring af en festival rettet mod børn og unge på YouTube.
Virksomhedens foreslåede markering:
- Banner i videoen (under introduktionen) om, at den er betalt af virksomheden.
- Permanent tekst under videoen om, at den er betalt af virksomheden.
- Youtubere indleder videoerne med at sige, at den er betalt af virksomheden.
Forbrugerombudsmandens vurdering:
Forbrugerombudsmanden vurderede, at den beskrevne markering var tilstrækkelig, så børn og unge ville være klar over, at der var tale om reklame, og dermed ikke en overtrædelse af Markedsføringsloven § 4 og Markedsføringsloven § 8, stk. 1.
Gode råd til bloggere:
Virksomheden spurgte også, om Forbrugerombudsmandens gode råd til bloggere også gjaldt for bloggere i et kommercielt fællesskab. Forbrugerombudsmanden bekræftede, at de gode råd også kan anvendes af disse bloggere. Hvis det er tydeligt, at en blog er kommerciel, kan identifikationskravet i Markedsføringsloven § 4 dog være opfyldt uden udtrykkelige oplysninger om reklame.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens foreslåede markering af reklame for en festival rettet mod børn og unge på YouTube, var tilstrækkelig til at opfylde kravene i Markedsføringsloven § 4 og Markedsføringsloven § 8, stk. 1. Denne vurdering var baseret på, at det tydeligt ville fremgå af et banner i videoen, en permanent tekst under videoen, samt youtubernes introduktion, at videoen var betalt af virksomheden. Forbrugerombudsmanden præciserede desuden, at de gode råd til bloggere også gælder for bloggere i kommercielle fællesskaber, men at identifikationskravet i Markedsføringsloven § 4 kan være opfyldt uden udtrykkelige oplysninger om reklame, hvis det er tydeligt, at en blog er kommerciel.
Lignende afgørelser