Høring af bekendtgørelser om radio- og fjernsynsvirksomhed og mediestøtte
Myndighed
Kulturministeriet
Publiceringsdato
27. maj 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Kultur
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
10. oktober 2025
Tilknyttede dokumenter
Kulturministeriet har sendt fire udkast til bekendtgørelser i høring. Disse bekendtgørelser skal implementere et nyligt vedtaget lovforslag (L 162), der tilpasser dansk lovgivning til to nye EU-forordninger: én om gennemsigtighed i politisk reklame og én om mediefrihed (European Media Freedom Act).
Formålet er at sikre, at Danmark efterlever de nye EU-krav uden at indføre yderligere nationale byrder. Høringsfristen er sat til den 24. juni.
Bekendtgørelse om Politisk Reklame (Forordning (EU) 2024/900)
Denne bekendtgørelse fastlægger rammerne for tilsyn med EU's forordning om politisk reklame.
- Tilsynsmyndighed: Radio- og tv-nævnet udpeges til at føre tilsyn med, at reglerne overholdes.
- Beføjelser: Nævnet får beføjelser til at påbyde, at politisk reklame, der er i strid med forordningen, bliver fjernet eller ændret. De kan også kræve nødvendige oplysninger fra udbydere af reklametjenester.
- Tidsfrister: Der fastsættes klare tidsfrister for, hvornår udbydere skal levere oplysninger. For eksempel skal oplysninger normalt leveres inden for otte arbejdsdage, men i den sidste måned op til et valg er fristen kun 48 timer.
- Straf: Overtrædelse af reglerne, f.eks. manglende efterlevelse af påbud eller afgivelse af oplysninger, kan straffes med bøde.
- Ikrafttrædelse: Forventes at træde i kraft den 10. oktober 2025.
Bekendtgørelse om Mediefrihed (Forordning (EU) 2024/1083)
Denne bekendtgørelse implementerer den europæiske forordning om mediefrihed.
- Tilsynsmyndighed: Radio- og tv-nævnet varetager også her tilsynsopgaverne.
- Kerneopgaver for nævnet:
- Sikre gennemsigtighed i medieejerskab og indtægter fra statslig reklame.
- Vurdere mediemarkedsfusioner for at sikre mediepluralisme og redaktionel uafhængighed.
- Overvåge og rapportere om offentlige myndigheders udgifter til statslig reklame.
- Forpligtelser for medier og myndigheder:
- Medietjenesteudbydere skal offentliggøre oplysninger om deres ejerskabsstruktur og indberette dem til en database hos Radio- og tv-nævnet.
- Offentlige myndigheder skal årligt indberette deres samlede udgifter til statslig reklame.
- Samspil med Medienævnet: Ved fusioner, der involverer medier, som modtager mediestøtte, skal Radio- og tv-nævnet indhente en udtalelse fra Medienævnet.
- Ikrafttrædelse: Forventes at træde i kraft den 8. august 2025.
Ændringer i Forretningsordener
For at tilpasse organisationerne til de nye opgaver, ændres forretningsordenerne for både Radio- og tv-nævnet og Medienævnet.
- Forretningsorden for Radio- og tv-nævnet: Bekendtgørelsen opdateres for at inkludere de nye tilsynsopgaver. Antallet af medlemmer i nævnet udvides til 12. Den nye bekendtgørelse vil ophæve og erstatte den nuværende fra 2020.
- Forretningsorden for Medienævnet: Bekendtgørelsen præciserer Medienævnets rolle som rådgiver for Radio- og tv-nævnet i sager om mediefusioner. Den nye bekendtgørelse vil ophæve og erstatte de nuværende bekendtgørelser fra 2014 og 2024.
Lignende afgørelser