Smykkevare-grossist dømt for ulovlig præmiekonkurrence i strid med Markedsføringsloven
Dato
8. juli 2005
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en straffesag anlagt af Forbrugerombudsmanden mod en smykkevare-grossist, der afholdt en præmiekonkurrence i forbindelse med et julekatalog. Ud af ca. 2000 indkomne forslag til navnet på kataloget, præmierede virksomheden de 50 bedste med differentierede præmier baseret på point tildelt af en dommerkomité.
Sagens omstændigheder:
- Smykkevare-grossisten afholdt en navnekonkurrence for et julekatalog.
- Ca. 2000 forslag blev indsendt.
- De 50 bedste forslag blev præmieret med differentierede præmier.
- Præmieringen var baseret på point tildelt af en dommerkomité.
Forbrugerombudsmandens involvering:
- Forbrugerombudsmanden anlagde en straffesag mod smykkevare-grossisten.
- Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvorvidt præmiekonkurrencen var i strid med markedsføringsloven.
Afgørelse
Sø- og Handelsretten fastslog, at præmiekonkurrencen måtte anses for en præstationskonkurrence, da de indkomne forslag blev undergivet en saglig vurdering. Retten fandt dog, at præmiering af mere end et mindre antal besvarelser indebar et sådant tilfældighedspræg i præmieringen, at uddelingen var i strid med Markedsføringsloven § 11 (tidligere § 8). Straffen bortfaldt dog i henhold til Straffeloven § 84, stk. 1, jf. nr. 3, jf. stk. 2, under hensyntagen til uklar retspraksis på området.
Lignende afgørelser