Search for a command to run...
Dato
28. juli 2025
Hoved Emner
Momsgrundlag
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Købsmoms, Salgsmoms, Fakturasvindel, Skærpet bevisbyrde, Underleverandører, Fiktive fakturaer, Skønsmæssig ansættelse
Sagen omhandlede en rengøringsvirksomhed, hvis momstilsvar blev forhøjet med i alt 509.823 kr. for perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2022. Forhøjelsen skyldtes dels en korrektion af salgsmomsen og dels en nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til syv underleverandører.
Skattestyrelsen havde forhøjet salgsmomsen med 201.599 kr. for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022. Forhøjelsen var baseret på en opgjort difference mellem den angivne salgsmoms og bankindsætninger, der refererede til fakturabetalinger. Da den angivne moms ikke tilnærmelsesvis svarede til de modtagne indbetalinger, foretog Skattestyrelsen en skønsmæssig ansættelse jf. Opkrævningsloven § 5, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede dette, idet virksomheden er forpligtet til at betale afgift af leverede ydelser jf. Momsloven § 4, stk. 1.
Virksomheden fik nægtet fradrag for købsmoms på 308.224 kr. vedrørende betalinger til syv underleverandører. Fradraget blev nægtet på baggrund af manglende dokumentation og mistanke om, at der var tale om fiktive transaktioner eller deltagelse i momssvig.
For betalingerne til underleverandørerne [virksomhed3] og [virksomhed7], hvor fakturaer forelå (via Skattestyrelsens kontrol), opfyldte de ikke de forskriftsmæssige krav i dagældende Momsbekendtgørelsen § 57, stk. 1. Fakturaerne manglede konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, samt hvor og hvornår arbejdet var udført. Derudover forelå der en række unormale forhold vedrørende underleverandørerne, herunder:
Virksomheden hævdede, at den havde været i god tro og henviste til EU-Domstolens praksis (f.eks. C-285/11 Bronik EOOD). Landsskatteretten fandt dog, at virksomheden ikke havde løftet den skærpede bevisbyrde for fakturaernes realitet, idet den hverken fremlagde samarbejdsaftaler, timesedler eller anden dokumentation for de udførte ydelser. De unormale omstændigheder betød, at fakturaerne samlet set ikke kunne anses for at være reelle.
For de øvrige fem underleverandører, hvor virksomheden slet ikke fremlagde fakturaer, blev fradragsretten nægtet på grund af manglende dokumentation, jf. .
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse. Virksomheden var ikke berettiget til fradrag for købsmoms, da den ikke havde løftet den skærpede bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag jf. Momsloven § 37, stk. 1 var opfyldt. Endvidere blev forhøjelsen af salgsmomsen godkendt på baggrund af Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse.

Kursus afholdes:
22. oktober i Hvidovre
24. oktober i Vejle
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomheds klage over Skattestyrelsens afgørelse om nægtet fradrag for købsmoms for udgifter til 11...

Landsskatteretten
Sagen omhandlede en enkeltmandsvirksomhed, ZAS, der udbød rengørings- og transportydelser og benyttede underleverandører. Skattest...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomhed, der blev nægtet fradrag for købsmoms på i alt 773.893 kr. for indkomståret 2022. Skattes...