Command Palette

Search for a command to run...

Høring over udkast til opdateret vejledning om netvirksomhedsbekendtgørelsen fra Forsyningstilsynet

Myndighed

Forsyningstilsynet

Publiceringsdato

10. juni 2025

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Vejledning

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Vejledningen

Klik for at åbne
  • Forsyningstilsynet har sendt et udkast til en opdateret vejledning om netvirksomhedsbekendtgørelsen i høring.
  • Vejledningen præciserer regler for habilitet, dataadskillelse og dokumentation for markedsmæssighed for netvirksomheder.
  • Opdateringen af vejledningen skyldes primært ændret paragrafnummerering i den seneste netvirksomhedsbekendtgørelse.
  • Kravene til netvirksomheder er graduerede baseret på antallet af tilsluttede elkunder, med strengere krav til større virksomheder.
  • Dokumentationskravene for markedsmæssighed er i høj grad parallelle med skatteretlige transfer pricing-regler og OECD's retningslinjer.
  • Specifikke regler for dataadskillelse træder i kraft den 1. januar 2026.
  • Dokumentationskravene for markedsmæssighed gælder for aftaler indgået fra den 1. juli 2023.
  • Vejledningen har til formål at sikre lige konkurrencevilkår, forhindre krydssubsidiering og fremme gennemsigtighed i elsektoren.
  • Den understreger netvirksomhedernes forpligtelse til at handle uafhængigt som naturlige monopoler.
  • Forsyningstilsynet har sendt et udkast til en opdateret vejledning i høring, der omhandler netvirksomhedsbekendtgørelsens kapitler om habilitet, dataadskillelse og dokumentation for markedsmæssighed. Vejledningen er opdateret for at afspejle den ændrede paragrafnummerering i den seneste netvirksomhedsbekendtgørelse (Bekendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2025), som trådte i kraft den 21. maj 2025. Formålet med vejledningen er at give netvirksomhederne klarhed over de krav, der skal sikre en effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur, lige konkurrencevilkår og lavest mulige forbrugerpriser.

    Habilitetskrav

    De opdaterede habilitetskrav i netvirksomhedsbekendtgørelsen differentierer mellem store netvirksomheder (over 100.000 kunder) og mindre netvirksomheder (under 100.000 kunder). For store netvirksomheder er der udvidede forbud mod personsammenfald i ledelsen og blandt ledende medarbejdere med selskabsmæssigt forbundne virksomheder, der varetager konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter eller udfører opgaver for netvirksomheden. Mindst to bestyrelsesmedlemmer i store netvirksomheder skal desuden være uafhængige. Bestyrelsen skal samlet have tilstrækkelig viden om de lovgivningsmæssige rammer for netvirksomhed, og der skal udarbejdes dokumentation for arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion. Aflønning af direktion og ledende medarbejdere må ikke afhænge af resultater i forbundne kommercielle virksomheder. For mindre netvirksomheder er kravene mere lempelige, men mindst to bestyrelsesmedlemmer skal stadig være uafhængige, og bestyrelsesmøder skal foregå under andet formandskab og tidsmæssigt adskilt fra forbundne virksomheder. Der er undtagelser for rene multiforsyningskoncerner og fælles serviceselskaber, som skal underrettes Forsyningstilsynet om.

    Dokumentation for Markedsmæssighed

    Reglerne om dokumentation for markedsmæssighed, der findes i netvirksomhedsbekendtgørelsens kapitel 15, præciserer kravene til netvirksomhedernes aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber. Disse krav er i høj grad parallelle med skatteretlige transfer pricing-regler, herunder OECD's Transfer Pricing Guidelines og Skatteforvaltningens juridiske vejledning. Formålet er at sikre, at aftaler indgås på markedsmæssige vilkår for at forhindre overførsel af midler og krydssubsidiering. Dokumentationen skal være løbende og skriftlig, og aftaler skal foreligge skriftligt på aftaletidspunktet med tilhørende aftalebilag. Vejledningen beskriver detaljeret krav til sammenlignelighedsanalyser, funktions- og risikoanalyser samt anvendelse af forskellige transfer pricing-metoder (CUP, RPM, Cost Plus, TNM, Profit Split). Der er en bagatelgrænse på 250.000 kr. for de mest detaljerede dokumentationskrav. Hvis dokumentationen er åbenlys mangelfuld, kan Forsyningstilsynet fastsætte prisen til nul i den økonomiske regulering. Disse bestemmelser har virkning for aftaler indgået fra den 1. juli 2023, jf. Elforsyningslovens § 46.

    Dataadskillelse

    Bestemmelserne om dataadskillelse i netvirksomhedsbekendtgørelsens kapitel 4, der har virkning fra den 1. januar 2026, supplerer de generelle forpligtelser i Elforsyningslovens § 84 a. Formålet er at forhindre, at konkurrenceudsatte aktiviteter får privilegeret adgang til kommercielt følsomme netvirksomhedsdata. Netvirksomheder skal i videst muligt omfang begrænse adgangen til data til personer, der udelukkende varetager opgaver for netvirksomheden. Adgang for andre personer er kun tilladt, hvis det er nødvendigt for deres opgaver, og de er underlagt specifikke forpligtelser om ikke at misbruge data. Der er en 'negativliste' over personer, der som udgangspunkt ikke må have adgang, herunder medarbejdere i selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter, med undtagelse af rent tekniske IT-understøttende funktioner. Mindre netvirksomheder med under 10.000 kunder er undtaget fra de specifikke dataadskillelsesregler, men skal stadig overholde Elforsyningslovens generelle krav. Netvirksomheder skal underrette Forsyningstilsynet om, hvorvidt de er omfattet af undtagelserne.

    Lignende afgørelser