Energiklagenævnets afgørelse om afslag på tilskud fra Bygningspuljen grundet beliggenhed i fjernvarmeområde
Dato
26. september 2022
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Bygningspuljesager
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud fra
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 (herefter klager) vedrørende Energistyrelsens afslag på en ansøgning om tilskud fra Bygningspuljen. Ansøgningen omhandlede et energiforbedringsprojekt på klagers ejendom i Vester Skerninge, specifikt etablering af en luft-til-vand varmepumpe og omlægning til vandbåren rumvarme. Bygningspuljen er en støtteordning, der har til formål at nedbringe energiforbruget og omstille varmeforsyningen i helårsboliger. Klager ansøgte den 2. oktober 2021 om tilskud til projektet. I ansøgningen bekræftede klager, at ejendommen lå inden for et fjernvarmeområde, men anførte tvivl om, hvorvidt fjernvarme nogensinde ville blive etableret i området. Klager fremsendte supplerende dokumentation, der understøttede denne tvivl, og argumenterede for, at der ikke var planer om udbygning af fjernvarmenettet til Ulbølle i Svendborg Kommunes kommuneplan. Klager mente derfor, at en varmepumpe var det eneste realistiske grønne alternativ. Klager havde gasfyr og havde stort behov for tilskuddet. Klager henviste til, at Ulbølle ikke var udlagt til fjernvarme, og at tidligere forsøg på etablering af fjernvarme var mislykkedes. Klager vedhæftede Svendborg Kommunes kommuneplan for 2017-2029 som dokumentation. Klager oplyste, at der i kommuneplanen var forslag om at bygge et solfangeranlæg, og at der ikke var planer om udbygning af fjernvarmenettet til Ulbølle. Klager mente derfor, at alternativet måtte være en varmepumpe. Klager tilbød at trække klagen tilbage, hvis Energiklagenævnet kunne dokumentere udbygning af fjernvarmenettet i Ulbølle eller et andet grønt alternativ. Energistyrelsen meddelte afslag på ansøgningen med den begrundelse, at ejendommen lå i et område med fjernvarme eller et område udlagt til fjernvarme. Energistyrelsen henviste til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9 og Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 13, nr. 2. Energistyrelsen fastholdt, at afgørelsen var korrekt, da ejendommen på ansøgningstidspunktet var beliggende inden for et område udlagt til fjernvarme ifølge Plandata, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 1 og stk. 4. For så vidt angår vandbåren rumvarme, bemærkede Energistyrelsen, at tilskud er betinget af, at bygningens varmeforsyning konverteres til varmepumpe, og at bygningen er beliggende uden for et fjernvarmeområde, medmindre der sker konvertering til fjernvarme, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 14, nr. 3. Energistyrelsen påpegede desuden, at energimærkningen var baseret på BBR-oplysninger og ikke en bygningsgennemgang, hvilket er et krav for tilskud til vandbåren rumvarme, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 11, stk. 1.
Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse om afslag på klagers ansøgning om tilskud fra Bygningspuljen, dog med en ændret begrundelse. Nævnet fandt, at Energistyrelsen med rette havde meddelt afslag på ansøgningen.
Afslag på tilskud til varmepumpe
Energiklagenævnet vurderede, at klagers ejendom ikke opfyldte betingelserne for at opnå tilskud til konvertering til varmepumpe. Dette skyldtes, at ejendommen på ansøgningstidspunktet var beliggende i et område, der er udlagt til fjernvarmeforsyning, hvilket fremgik af oplysninger i Plandata og klagers egen ansøgning. Dette er i strid med Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 13, nr. 2, som fastslår, at tilsagn om tilskud til varmepumpekonvertering er betinget af, at bygningen er beliggende uden for eksisterende eller besluttet udlagte fjernvarmeområder. Energistyrelsen træffer afgørelse på grundlag af oplysninger fra Plandata, der foreligger på ansøgningstidspunktet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 1 og stk. 4.
Afslag på tilskud til vandbåren rumvarme
For så vidt angår den del af ansøgningen, der vedrørte omlægning til vandbåren rumvarme, bemærkede Energiklagenævnet to forhold:
- Manglende konvertering til fjernvarme: Klager havde ikke ansøgt om tilskud til omlægning til vandbåren rumvarme med henblik på konvertering til fjernvarme. Ifølge Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 14, nr. 3, 2. pkt. er tilsagn om tilskud betinget af, at der sker konvertering til fjernvarme, når bygningen er beliggende i et område med fjernvarme.
- Mangelfuld energimærkning: Tilsagn om tilskud til energiforbedringsprojekter vedrørende bygningens drift, herunder konvertering til vandbåren rumvarme, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 4, stk. 1, nr. 3, litra c, er betinget af, at der foreligger en energimærkning udarbejdet på grundlag af en bygningsgennemgang, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 11, stk. 1. Det fremgik af sagens oplysninger, at energimærkningen af klagers ejendom var baseret på oplysninger fra BBR og ikke en bygningsgennemgang.
Det af klager i øvrigt anførte, herunder Svendborg Kommunes planer om fjernvarmeforsyning, kunne ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser