Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse af tilslutningspligt til fjernvarme grundet uforholdsmæssige omkostninger

Dato

22. september 2004

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Afslag på dispensation fra tilslutningspligt (el-varme) - Maribo Kommune

Sagen omhandler en klage indbragt for Energiklagenævnet af en grundejer, der søgte Maribo Kommune om fritagelse for tilslutningspligt til fjernvarme for sin ejendom. Ejendommen var opvarmet med elovne, og grundejeren argumenterede for, at omstilling til fjernvarme ville være uforholdsmæssigt bekostelig og medføre bygningsmæssige udfordringer.

Grundejerens indsigelser

Grundejeren gjorde indsigelse mod tilslutningspligten med henvisning til flere forhold:

  • Økonomi: En fjernvarmekonsulent havde oplyst, at installation af fjernvarme ville koste ca. 50.000 kr. efter tilskud fra Elsparefonden, med en årlig besparelse på kun 1.255 kr. Den komplette centralvarmeinstallation uden tilskud var beregnet til 66.820 kr. Grundejeren beregnede desuden, at de årlige varmeudgifter ville stige fra 10.800 kr. til 13.300 kr. uden renter af lån.
  • Bygningsmæssige forhold: Grundejeren var bekymret for den måde, rør skulle installeres på, da ca. 10 stikkontakter skulle flyttes, og rør skulle føres over loftet og ned ad væggene seks steder. Dette ville være uskønt og forringe husets værdi. Da huset var bygget af træ, og loftet var vanskeligt tilgængeligt, frygtede grundejeren, at brud eller frostsprængning ville være svær at opdage i tide.
  • Lighedsprincip: Grundejeren anførte, at både det oprindelige forsyningsområde og den nye udbygning havde haft frit valg for tilslutning, uanset om ejendommene var el- eller varmebaserede.

Maribo Kommunes afgørelse og begrundelse

Maribo Kommune pålagde ejendommen tilslutningspligt ved afgørelse af 20. juni 2002. Kommunen begrundede afslaget på fritagelse med, at ejendommen, da den var opvarmet via elovne, var berettiget til tilskud fra Elsparefonden. Kommunen mente derfor ikke, at ejendommen kunne fritages for tilslutningspligt efter Bekendtgørelse om tilslutning mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, da omstillingen ikke ville være uforholdsmæssigt bekostelig. Kommunen oplyste, at projektet var godkendt under forudsætning af, at der opnåedes tilsagn om tilslutning af minimum 50 % af alle el-opvarmede og 80 % af alle olieopvarmede ejendomme i området, og at alle ejendomme i området blev pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt. Kommunen havde forsøgt at afklare begrebet "uforholdsmæssigt bekosteligt" med Energistyrelsen, Energiklagenævnet og Elsparefonden, men uden held. De havde dog antaget, at et anlægsbeløb på omkring 40.000 kr. efter tilskud kunne være en grænse, og forudsatte et tilskud på 18.000-20.000 kr.

Energiklagenævnet konstaterede, at sagen drejede sig om, hvorvidt ejendommen var omfattet af tilslutningsbekendtgørelsens § 15, som omhandler fritagelse for tilslutningspligt, hvis omstillingen er uforholdsmæssigt bekostelig.

Nævnets vurdering af kommunens sagsbehandling

Nævnet bemærkede, at Maribo Kommune ikke i tilstrækkelig grad havde søgt oplyst, hvad de økonomiske konsekvenser ville være for klageren ved omstilling fra elvarme til fjernvarme. Kommunen havde ikke angivet et specifikt beløb for, hvad der ikke blev anset for "uforholdsmæssigt bekosteligt".

Nævnets økonomiske vurdering

Nævnet valgte ikke at hjemvise sagen, da klageren havde fremlagt oplysninger om omkostningerne, som kommunen ikke havde modsagt. Nævnet lagde til grund, at den komplette centralvarmeinstallation ville koste 66.820 kr., hvortil der kunne opnås et tilskud på ca. 17.250 kr. fra Elsparefonden. Derudover ville tilslutningen til fjernvarmeværket koste 25.000 kr. De samlede omkostninger for klageren for at kunne aftage fjernvarme blev således beregnet til ca. 75.000 kr. Nævnet fremhævede desuden, at der ikke var sikkerhed for, at tilskud fra Elsparefonden ville være tilgængeligt om syv år, når tilslutningspligten trådte i kraft.

Afgørelse

Nævnet bemærkede, at udgangspunktet i tilslutningsbekendtgørelsen er, at ejendomme uden et vandbåret anlæg typisk ikke kan kræves tilsluttet, da omstillingen vil være uforholdsmæssigt bekostelig. Energiklagenævnet fandt, at det ville være uforholdsmæssigt bekosteligt for grundejeren at skulle afholde i alt 75.000 kr. for at udskifte et varmeanlæg med et nyt for at kunne aftage fjernvarme. På dette grundlag ophævede nævnet Maribo Kommunes afgørelse af 20. juni 2002 om pålæg af tilslutningspligt. Afgørelsen blev truffet i medfør af Lov om varmeforsyning § 26.

Lignende afgørelser