Klage over afslag på dispensation fra tilslutningspligt til fjernvarme
Dato
9. juli 2008
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afslag på ansøgning om dispensation fra tilslutningspligt
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Nykøbing-Rørvig Kommunes (nu Odsherred Kommune) afslag på en ansøgning om dispensation fra tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning. Ejendommen blev i 1991 pålagt tilslutningspligt til Nykøbing Sjælland Varmeværk a.m.b.a. med en frist på ni år, og tilslutning fandt sted i februar 2000 ved fristens udløb.
Ansøgning om dispensation
I august 2006 ansøgte ejeren kommunen om dispensation fra tilslutningspligten med henblik på at installere et træpillefyr. Ansøgningen var begrundet i de høje udgifter til fjernvarme, som ifølge ejeren udgjorde cirka 33.000 kr. årligt og udgjorde en betydelig økonomisk belastning.
Kommunens afslag
Kommunen meddelte afslag på dispensationsansøgningen den 11. december 2006. Begrundelsen var, at dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17 som udgangspunkt kun gives til ejendomme, der endnu ikke er tilsluttet fjernvarme. Kommunen vurderede desuden, at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde en dispensation, da ejendommen allerede var tilsluttet.
Klage til Energiklagenævnet
Ejeren klagede til Energiklagenævnet den 12. marts 2008. Det fremgik, at ejeren allerede den 14. december 2006 havde klaget til kommunen, men denne klage var ikke blevet registreret af kommunen, sandsynligvis på grund af den daværende kommunesammenlægning. Energiklagenævnet fandt klagen rettidig, idet det lagde til grund, at den oprindelige klage var indgivet inden for fristen på fire uger, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 2.
Retsgrundlaget for tilslutningspligt og dispensation
- Tilslutningspligt: Eksisterende bebyggelse kan pålægges tilslutningspligt med en frist på ni år, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 10.
- Undtagelser fra tilslutningspligt: Visse typer bebyggelse kan ikke kræves tilsluttet, herunder bygninger med vedvarende energianlæg, der dækker mere end halvdelen af energiforbruget, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15.
- Bindende afgørelse: En pålagt tilslutningspligt er bindende, og ejere kan som udgangspunkt ikke senere kræve sig fritaget under henvisning til § 15, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16.
- Dispensation i særlige tilfælde: Kommunen kan dog i særlige tilfælde meddele dispensation fra tilslutningspligten, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Dette omfatter også tilfælde, hvor ejendommen allerede er tilsluttet. Særlige tilfælde er ikke udtømmende defineret og kan omfatte økonomiske og personlige forhold. Hensynene fra § 15 kan indgå i vurderingen af, om der foreligger et særligt tilfælde efter § 17, stk. 1.
- Tilslutningspligtens omfang: Tilslutningspligten indebærer pligt til at betale faste afgifter og tilslutningsafgift, men ikke nødvendigvis pligt til at aftage varme, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 1.
Energiklagenævnet hjemviste Nykøbing-Rørvig Kommunes (nu Odsherred Kommune) afgørelse af 11. december 2006 til fornyet behandling i kommunen.
Begrundelse for hjemvisning
Energiklagenævnet fandt, at kommunens afslag var baseret på en fejlagtig retsopfattelse. Kommunen havde anført, at dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 som udgangspunkt kun gives til ejendomme, der endnu ikke er tilsluttet. Energiklagenævnet præciserede, at dispensation kan gives, uanset om ejendommen allerede er tilsluttet.
Derudover havde kommunen ikke tilstrækkeligt vurderet de faktiske omstændigheder i sagen:
- Kommunen havde ikke indhentet og vurderet relevante talmæssige oplysninger om ejerens økonomiske situation for at vurdere, om fortsat tilslutning ville medføre en urimelig økonomisk situation.
- Kommunen havde ikke vurderet, om det ønskede træpillefyr var et vedvarende energianlæg, der potentielt kunne begrunde dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2.
Kommunens afgørelse manglede således det nødvendige faktuelle grundlag. Energiklagenævnet bemærkede desuden, at afgørelser skal være ledsaget af en begrundelse, der henviser til retsregler og angiver hovedhensyn ved skønsudøvelse, jf. Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Sagen skal nu behandles forfra i kommunen, som skal foretage en ny, konkret vurdering.
Lignende afgørelser