Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer

Vedtaget

Kort Titel

2019/1 SF.L L 116

Dato

27. februar 2020

Vedtaget

27. maj 2020

Ikraft

31. maj 2020

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

  • Indfører en ny tilskudsordning til energibesparelser og energieffektiviseringer, som erstatter den hidtidige energispareordning fra 2021.
  • Etablerer konkurrenceudsatte tilskudspuljer rettet mod private bygningsejere, virksomheder med projekter i helårsboliger og virksomheder med fokus på procesenergi.
  • Opretter en specifik støttepulje til udskiftning af oliefyr med individuelle varmepumper, især gennem abonnementsordninger.
  • Tilskud ydet til private bygningsejere for energiforbedringer i helårsboliger gøres skattefrie.
  • Ophæver ni ældre og uanvendte love om energitilskud for at rydde op i lovgivningen på området.
  • Giver ministeren bemyndigelse til at fastsætte detaljerede regler for tilskudsordningerne, herunder kriterier for tildeling, dokumentationskrav og kontrol.
  • Indfører mindre justeringer i loven om energimærkning af bygninger, herunder muligheden for at gøre et energimærke ugyldigt.

Lovforslaget udmønter dele af Energiaftalen fra 29. juni 2018 og har til formål at modernisere indsatsen for energieffektivisering i Danmark. Dette sker primært ved at afvikle den eksisterende energispareordning ved udgangen af 2020 og erstatte den med nye, konkurrenceudsatte tilskudspuljer i perioden 2021-2024. Forslaget indeholder desuden en række lovtekniske justeringer og en betydelig oprydning i ældre, uanvendt lovgivning.

Hovedformål og Baggrund

Lovforslaget etablerer den lovgivningsmæssige ramme for en ny model for at fremme energibesparelser. Den nuværende ordning, hvor energiselskaber er forpligtet til at realisere besparelser, erstattes af statslige tilskudspuljer. Målet er at opnå flest mulige additionelle energibesparelser for tilskudsmidlerne gennem konkurrence.

Ny Tilskudsordning til Energibesparelser (Nyt Kapitel 3 i energispareloven)

Lovforslaget indsætter et nyt kapitel 3 i lov om fremme af besparelser i energiforbruget, som danner grundlag for de nye tilskudsordninger.

Målgrupper og Tilskudspuljer

Der oprettes tre primære tilskudsmuligheder under den nye ordning:

PuljeMålgruppeFormålPrioritering (forventet)
BygningspuljenPrivate bygningsejere og virksomhederEnergiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse, inkl. tilskud til energimærkning.Størst energibesparelse (kWh) pr. m².
SkrotningsordningVirksomheder (energitjenesteleverandører)Udskiftning af oliefyr med varmepumper på abonnement i bygninger uden for fjernvarme- og gasnet.Først-til-mølle for prækvalificerede virksomheder.
ErhvervspuljenVirksomheder i industri- og serviceerhvervEnergibesparelser hvor over 50% findes i procesenergi.Flest sparede kWh pr. tilskudskrone.

Betingelser for Tilsagn og Udbetaling

  • Tilsagn før start: En central betingelse er, at et projekt ikke må være påbegyndt, før der er givet skriftligt tilsagn om tilskud. Dette skal sikre, at støtten har en tilskyndende effekt.
  • Udbetaling efter afslutning: Tilskuddet udbetales først, efter at projektet er fuldt gennemført, og omkostningerne er afholdt og dokumenteret.

Ministerens Bemyndigelse til at Fastsætte Regler

Klima-, energi- og forsyningsministeren får en bred bemyndigelse til at fastsætte de detaljerede regler for ordningerne, herunder:

  • Tilskudsberettigede foranstaltninger: Via positiv- og negativlister.
  • Økonomiske rammer: Tilskudsprocenter, lofter og beregningsmetoder.
  • Dokumentationskrav: Krav om f.eks. energimærkning, fakturaer og ekstern kvalitetssikring.
  • Prioriteringskriterier: Regler for, hvordan ansøgninger rangeres i konkurrencen om midlerne.
  • Ansøgningsprocedure: Frister, ansøgningsrunder og puljernes størrelse.

Kontrol og Sanktioner

  • Kontrol (§ 9): Ministeren får beføjelse til at føre kontrol med, at reglerne overholdes. For virksomheder inkluderer dette adgang til fysiske installationer og regnskaber uden retskendelse, hvis det skønnes nødvendigt. Tilsagnsmodtager har pligt til at medvirke.
  • Bortfald og Tilbagebetaling (§ 10): Tilsagn om tilskud kan bortfalde helt eller delvist, og udbetalte midler kan kræves tilbagebetalt, hvis f.eks.:
    • Der er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger.
    • Betingelser eller vilkår i tilsagnet ikke overholdes.
    • Tilsagnsmodtager modarbejder kontrollen.

Ændringer i Andre Love

  • Lov om fremme af energibesparelser i bygninger:
    • Ministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler for, hvornår et energimærke mister sin gyldighed, f.eks. hvis det er fejlbehæftet og ikke kan rettes.
    • Der indføres hjemmel til at kræve digital kommunikation for forhold omfattet af loven.
    • Der præciseres krav til det offentlige om at købe og leje bygninger med høj energieffektivitet.
  • Skattemæssige Konsekvenser (Ligningsloven):
    • Tilskud ydet til private bygningsejere til energiforbedringer i helårsboliger bliver skattefrie.
    • En række bestemmelser om skattefritagelse for tilskud fra de nu ophævede love fjernes.

Forenkling af Lovgivning: Ophævelse af Ældre Love

For at rydde op i lovgivningen (§§ 3-11) ophæves ni ældre love om statstilskud, som ikke længere anvendes eller har haft bevillinger i mange år. Dette omfatter bl.a. love om tilskud til produktrettede energibesparelser, decentral kraftvarme og energibesparelser i pensionisters boliger.

Ikrafttrædelse

Loven træder i kraft den 1. juli 2020. Dog bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte et senere ikrafttrædelsestidspunkt for de centrale bestemmelser om de nye tilskudsordninger (§ 1, nr. 5 og 7) og den tilhørende skattefritagelse (§ 13, nr. 1). Dette giver fleksibilitet til at sikre overensstemmelse med EU's statsstøtteregler og en glidende overgang fra den gamle ordning.

Lignende afgørelser