Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over påbud om fjernelse af affaldsoplag

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra en virksomhed over Høje-Taastrup Kommunes påbud af 13. oktober 2021 om fjernelse af et stort oplag af affald på virksomhedens adresse i Hedehusene. Påbuddet blev meddelt med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 69.

Baggrund for påbuddet

Kommunen foretog et uanmeldt tilsyn den 23. september 2021, hvor de observerede et omfattende oplag af haveaffald, træstammer, grene, blade og kompost. Oplaget bestod af to store bunker samt en tredje, der fortsat modtog affald. Kommunen estimerede den samlede mængde til mellem 7.000 og 12.000 m³, hvoraf en del dampede og lugtede kraftigt af kompost.

Kommunens vurdering

Høje-Taastrup Kommune vurderede, at oplaget krævede en miljøgodkendelse efter Miljøbeskyttelseslovens § 33, uanset om det var et midlertidigt oplag af ikke-farligt affald til nyttiggørelse/bortskaffelse eller et komposteringsanlæg. Virksomheden havde ikke søgt om hverken miljøgodkendelse eller landzonetilladelse forud for etableringen af oplaget. Kommunen anså etableringen af det godkendelsespligtige anlæg uden miljøgodkendelse for et ulovligt forhold af ikke-underordnet betydning, især da en stor del af oplaget lå tæt på beskyttet natur med risiko for tilstandsændringer ved tilførsel af næringsstoffer.

Virksomhedens klage

Virksomheden påklagede afgørelsen den 9. november 2021 og anførte, at påbuddet var uproportionalt på grund af den korte frist på halvanden måned, som ville medføre store omkostninger. Virksomheden erkendte, at den burde have søgt om tilladelse, men fremhævede, at oplaget var en midlertidig løsning bestående af en næringsfattig affaldsfraktion uden risiko for jord- og grundvandsforurening. Oplaget skyldtes midlertidig pladsmangel på virksomhedens anlæg i Roskilde og stammede fra store mængder have- og parkaffald fra kommunale genbrugspladser og erhverv. Virksomheden oplyste desuden, at der ikke blev tilført yderligere biomasse til adressen, og at oplaget ville være fjernet senest den 31. marts 2022.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Høje-Taastrup Kommunes påbud om fjernelse af oplag af affald. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Nævnets kompetence

Nævnet vurderede, at Høje-Taastrup Kommunes afgørelse af 13. oktober 2021 var truffet som led i kommunens tilsynsvirksomhed i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 65, stk. 1. Kommunen havde konstateret et ulovligt forhold af ikke-underordnet betydning og påbudt fjernelse af oplaget i medfør af Miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 1. Ifølge Miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 3 kan kommunens afgørelser efter stk. 1 ikke påklages til anden administrativ myndighed. Derfor havde Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke kompetence til at behandle klagen.

Klage over tilsyn

Nævnet bemærkede, at en eventuel klage over kommunens tilsyn efter miljøbeskyttelsesloven skal rettes til Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommunerne efter kommunestyrelsesloven. Det er Ankestyrelsen selv, der beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.

Endelig afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1.

Lignende afgørelser