Vejledende udtalelse om miljøretningslinjer for udbringning af biokul på landbrugsjord
Myndighed
Miljøstyrelsen
Publiceringsdato
13. januar 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Miljø
Type
Vejledning
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Miljøstyrelsen har sendt et udkast til en vejledende udtalelse i høring, som skal guide kommunerne i behandlingen af ansøgninger om udbringning af biokul til jordbrugsformål. Vejledningen er udarbejdet som led i regeringens 'Strategi og arbejdsprogram for pyrolyse' og skal sikre en mere ensartet sagsbehandling på tværs af kommuner, indtil der eventuelt kommer en mere specifik regulering.
Baggrund og formål
Vejledningen er ikke juridisk bindende, men den udtrykker Miljøstyrelsens fortolkning af gældende regler. Hovedformålet er at klarlægge, hvornår udbringning af biokul kræver en tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19. Denne paragraf bestemmer, at stoffer, der kan forurene grundvand, jord eller undergrund, ikke må udbringes uden tilladelse. Miljøstyrelsen vurderer, at biokul indeholder potentielt skadelige stoffer og derfor som udgangspunkt altid kræver en sådan tilladelse. Det præciseres, at biokul ikke kan betragtes som 'sædvanligt gødningsstof' (som f.eks. husdyrgødning), der er undtaget fra kravet om tilladelse.
Risikovurdering og vilkår for tilladelse
Grundet stor usikkerhed om de langsigtede miljømæssige konsekvenser af biokul, opfordrer Miljøstyrelsen kommunerne til at anvende et forsigtighedsprincip. En tilladelse efter § 19 skal baseres på en konkret, individuel vurdering. Vejledningen fremhæver fire centrale punkter, kommunerne bør overveje:
- Anvendelsesområder: Der skal tages særligt hensyn i sårbare områder som indvindingsoplande (OSD), boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og Natura 2000-områder.
- Indhold af forurenende stoffer: Ansøger skal dokumentere indholdet af stoffer i det specifikke biokul. Kommunen skal vurdere risikoen ud fra dette og områdets sårbarhed.
- Tørstofbegrænsning: Kommunen kan fastsætte en maksimal mængde tørstof, der må tilføres pr. hektar i en given periode.
- Antal udbringninger: Det kan være hensigtsmæssigt at begrænse antallet af gange, biokul udbringes på det samme areal, grundet den ukendte langtidseffekt.
En tilladelse kan ifølge miljøbeskyttelseslovens § 20 til enhver tid ændres eller tilbagekaldes uden erstatning, hvis det viser sig, at biokullet udgør en uacceptabel risiko.
Potentielle forurenende stoffer i biokul
Vejledningen oplister en række sundheds- og miljøskadelige stoffer, der potentielt kan findes i biokul, enten fra den oprindelige biomasse eller dannet under pyrolyseprocessen. Kommunerne skal som minimum forholde sig til disse:
Stofgruppe | Eksempler | Toksicitet (udvalgte effekter) | Persistens i miljøet |
---|---|---|---|
Tungmetaller | Pb, Cd, Hg, Cr, Cu | Kræftfremkaldende, hormonforstyrrende | Nedbrydes ikke, kan opkoncentreres |
Dioxiner/Furaner/PCB | PCDD/PCDF, dioxinlignende PCB | Kræftfremkaldende, hormonforstyrrende | Meget persistent, opkoncentreres i jord |
PFAS | >10.000 forskellige stoffer | Mistænkt kræftfremkaldende, leverskade | Nedbrydes meget langsomt |
PAH | Polycykliske aromatiske hydrocarboner | Kræftfremkaldende, mutagene | Nedbrydes langsomt |
VOC | Flygtige organiske forbindelser | Kræftfremkaldende, påvirker nervesystem | Ikke persistent, afgasses efter produktion |
Forhold til anden lovgivning
Vejledningen berører også samspillet med anden relevant lovgivning, herunder Habitatbekendtgørelsen, hvor der skal vurderes, om udbringningen kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, og Miljøvurderingsloven, som kan kræve en miljøvurdering af projektet. Der henvises desuden til bl.a. Indsatsbekendtgørelsen og Affald til jord-bekendtgørelsen.
Lignende afgørelser