Command Palette

Search for a command to run...

Høring om udkast til bekendtgørelse for energipark ved Buddum i Mariagerfjord Kommune med tilhørende miljøvurdering

Myndighed

Plan- og Landdistriktsstyrelsen

Publiceringsdato

11. juni 2025

Område

Fysisk planlægning og geodata

Type

Bekendtgørelser

Tilknyttede dokumenter

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Miljøvurdering

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Plan- og Landdistriktsstyrelsen har igangsat en høring om udkast til bekendtgørelse for en energipark ved Buddum i Mariagerfjord Kommune.
  • Energiparken, der dækker ca. 514 hektar, er udpeget med det formål at fremme opstilling af vindmøller og solcelleanlæg.
  • Bekendtgørelsen er udarbejdet i medfør af lov om statsligt udpegede energiparker, som giver bedre vilkår for etablering af vedvarende energianlæg.
  • En miljøvurdering er foretaget, som vurderer potentielle påvirkninger på landskab, kulturarv, jord, klima, vand, biodiversitet, materielle goder og menneskers sundhed.
  • Etableringen af energiparken forventes at have en væsentlig positiv indvirkning på klimaet gennem reduktion af drivhusgasudledninger.
  • Der er identificeret potentielt væsentlige påvirkninger på kulturarv (sten- og jorddiger) og biologisk mangfoldighed (bilag IV-arter og § 3-beskyttet natur), som kræver omhyggelig planlægning og afværgeforanstaltninger.
  • Bekendtgørelsen fastsætter specifikke minimumsafstande for solcelleanlæg fra beboelse, landsbyer og sommerhusområder.
  • Høringssvar til udkastet og miljørapporten skal sendes senest den 27. august 2025.
  • Plan- og Landdistriktsstyrelsen har sendt et udkast til bekendtgørelse for en energipark ved Buddum i Mariagerfjord Kommune i offentlig høring, ledsaget af en miljøvurdering. Formålet med energiparken er at fremme etablering af solcelleanlæg og vindmøller på et areal på ca. 514 hektar, hvilket skal bidrage til den nationale målsætning om firedobling af elproduktion fra sol og vind på land frem mod 2030. Mariagerfjord Kommune har selv ønsket arealet udpeget som energipark i henhold til lov om statsligt udpegede energiparker.

    Baggrund og formål

    Bekendtgørelsen udpeger det specifikke areal og fastsætter rammerne for fremtidig planlægning og etablering af vedvarende energianlæg. Den giver mulighed for lempelser fra visse bestemmelser i gældende lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven, for at fremme realiseringen af energiparken. Dette omfatter blandt andet dispensationer for etablering af anlæg inden for skovbyggelinjen og ændring af sten- og jorddiger, hvis det er nødvendigt for energiparkens realisering. Bekendtgørelsen indeholder dog ikke detaljeret regulering af anlæggenes placering, type eller højde, hvilket vil blive fastlagt i efterfølgende kommunal planlægning og konkrete projektansøgninger.

    Miljøvurderingens resultater

    Miljøvurderingen, der er udført i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, har analyseret energiparkens potentielle påvirkninger på en række miljøfaktorer:

    • Klima: Etableringen af vindmøller og solcelleanlæg forventes at medføre en væsentlig positiv påvirkning på klimaet ved at reducere den globale udledning af drivhusgasser. Selvom anlægsfasen vil medføre udledninger, vil den samlede reduktion over anlæggenes levetid overstige disse. Området er dog udsat for oversvømmelsesrisiko, men det vurderes, at anlæggene kan designes robust over for dette.
    • Landskab og visuelle forhold: Påvirkningen vurderes som ikke væsentlig, da området allerede er præget af vindmøller, og afskærmende beplantning kan mindske den visuelle effekt af solcelleanlæg.
    • Kulturarv: Der er registreret beskyttede sten- og jorddiger inden for energiparkens areal. En lempelse af museumslovens § 29a kan potentielt medføre væsentlige, irreversible påvirkninger på digernes kulturhistoriske værdi, hvis de fjernes. Det vurderes dog, at påvirkningen kan undgås ved omhyggelig arealdisponering. Nærliggende kirker vurderes ikke at blive væsentligt påvirket.
    • Jordarealer og jordbund: Inddragelse af landbrugsarealer vurderes som ikke væsentlig, da arealet ikke er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, og visse former for landbrugsdrift kan fortsætte.
    • Vand: Potentielle påvirkninger på overfladevand og grundvand fra spildevandsudledninger, jordarbejder og ændret arealanvendelse er identificeret. Det vurderes, at bekendtgørelsen ikke er i strid med lov om vandplanlægning, forudsat at velkendte afværgeforanstaltninger implementeres i den konkrete planlægning og projektfase.
    • Biologisk mangfoldighed: Natura 2000-områder vurderes ikke at blive væsentligt påvirket. For § 3-beskyttet natur og fredskov vurderes det muligt at undgå væsentlige påvirkninger ved omhyggelig placering af anlæg. For bilag IV-arter (f.eks. flagermus, odder, ulv) og øvrige fredede/rødlistede arter kan der være potentielt væsentlige påvirkninger, som kræver yderligere undersøgelser og specifikke afværgeforanstaltninger i de senere plan- og projektfaser.
    • Materielle goder: Potentiel værdiforringelse af ejendomme i nærheden af energiparken vurderes som ikke væsentlig, da der er etablerede kompensationsordninger (værditab, salgsoption, VE-bonus) og krav til støj, skyggekast og afstande skal overholdes.
    • Befolkning og menneskers sundhed: Påvirkninger fra trafik, støj og skyggekast vurderes som ikke væsentlige, forudsat at gældende grænseværdier og anbefalinger overholdes i den videre planlægning.

    Kumulative effekter og høring

    Miljøvurderingen har også vurderet kumulative effekter med andre planlagte projekter i nærområdet, herunder et solcelleanlæg ved Estruplund og vindmøller ved Binderup. Disse projekter forventes at bidrage positivt til klimaet, men kan have mindre kumulative påvirkninger på landskab og biologisk mangfoldighed. Den offentlige høring giver interessenter mulighed for at indsende bemærkninger til udkastet og miljørapporten senest den 27. august 2025.

    Lignende afgørelser