Forbruger kan hæve køb af computer grundet manglende afhjælpning inden for rimelig tid
Dato
7. oktober 2014
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Mangler på en computer blev ikke afhjulpet inden for rimelig tid Forbrugeren kunne
En forbruger reklamerede cirka 20 måneder efter købet over fejl ved en computer, herunder en defekt subwoofer. Computeren, en gamer-model, blev købt den 3. marts 2011 for 6.699 kr. Den første reklamation fandt sted den 4. december 2012, hvorefter computeren blev indleveret til reparation. Primo januar 2013 modtog forbrugeren computeren retur, hvor mainboard, touchpad og DVDRW var udskiftet. Subwooferen virkede dog fortsat ikke.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse om, at forbrugeren var berettiget til at ophæve købet og få den fulde købesum tilbagebetalt.
Mangelfuld vare og manglende afhjælpning
Nævnet lagde til grund, at computeren var mangelfuld, da den erhvervsdrivende vederlagsfrit havde taget imod computeren og afhjulpet fejl ved forbrugerens reklamationer. Det blev vurderet, at den erhvervsdrivende ikke havde afhjulpet manglen inden for rimelig tid, hvilket berettigede forbrugeren til at ophæve købet i henhold til Købeloven § 78, stk. 4.
Nævnet lagde vægt på det samlede reklamationsforløb, hvor computeren to gange havde været indleveret i cirka en måned hver gang, og at der var tale om den samme fejl (subwooferen) ved alle tre reklamationer. Den erhvervsdrivende havde ikke godtgjort, at forbrugeren ved den tredje indlevering havde accepteret reparation frem for ophævelse, idet servicerapporten af 30. januar 2013 indikerede en anmodning om kreditering (ophævelse).
Fradrag for nytte af brug
Der var uenighed i nævnet om, hvorvidt der skulle foretages fradrag for forbrugerens brug af computeren. Flertallet (Margit Stassen, Tina Dhanda Kalsi og Jakob Steenstrup) vurderede, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der berettigede et fradrag i forbrugerens tilbagebetalingskrav. De henviste til, at lovgivningen og retspraksis kræver helt særlige omstændigheder for at pålægge en forbruger at godtgøre sælgeren for brugen af varen frem til ophævelsen, jf. Købeloven § 57. Flertallet bemærkede desuden, at det ville være urimeligt at tillade fradrag uden samtidig at pålægge den erhvervsdrivende at betale renter af købesummen.
Mindretallet (Jakob Reland og Martin Jørgensen) mente, at der skulle foretages et rimeligt fradrag for den ikke ubetydelige nytte, forbrugeren havde haft af computeren siden leveringen den 3. marts 2011. Et andet nævnsmedlem (Margit Stassen) vurderede dog, at den erhvervsdrivende ikke var berettiget til fradrag.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF af 25. maj 1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed (Forbrugerkøbsdirektivet) og forarbejderne til Lov om ændring af lov om køb blev inddraget i diskussionen om fradrag for nytte af brug. Højesterets dom i UfR 2014.578 H blev også nævnt som eksempel på fradrag i købsprisen for et tv.
Konklusion
Flertallet afgjorde, at forbrugeren var berettiget til at få tilbagebetalt den fulde købesum. Computeren var i den erhvervsdrivendes besiddelse ved afgørelsen.
Lignende afgørelser