Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data (datadelingsloven)

Myndighed

Digitaliseringsstyrelsen

Publiceringsdato

30. april 2025

Område

Samfundsøkonomi, samfundsdigitalisering og statistik

Type

Lovforslag

Tilknyttede dokumenter

Forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Bilag 1 - Dataforordningen

Klik for at åbne
  • Lovforslaget implementerer EU's Dataforordning (Data Act) i dansk ret for at styrke dataøkonomien og sikre fair adgang til data.
  • Digitaliseringsstyrelsen udpeges som den centrale tilsynsmyndighed, der skal påse overholdelsen af reglerne.
  • Styrelsen får en række nye håndhævelsesbeføjelser, herunder ret til at kræve oplysninger, udstede påbud, udtale kritik og offentliggøre afgørelser.
  • Overtrædelser af dataforordningen og den nye danske lov kan straffes med bøde, og der indføres en 5-årig forældelsesfrist.
  • Loven sikrer Digitaliseringsstyrelsens uafhængighed, og dens afgørelser kan ikke ankes administrativt, men kun indbringes for domstolene.
  • Digitaliseringsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler for certificering af tvistbilæggelsesorganer.
  • Lovforslaget regulerer samspillet med databeskyttelsesreglerne (GDPR), hvor Datatilsynet fortsat har ansvaret for personoplysninger, men skal samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen.
  • Formål og baggrund

    Lovforslaget, kaldet "datadelingsloven", har til formål at supplere og gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2854 (dataforordningen) i Danmark. Dataforordningen er en central del af EU's datastrategi og sigter mod at skabe et mere retfærdigt og innovativt datamarked. Den fastsætter regler for, hvem der må tilgå og anvende data genereret af forbundne produkter (IoT-enheder), og på hvilke vilkår. Den danske lov fastsætter de nødvendige nationale rammer for tilsyn, håndhævelse og sanktioner.

    Udpegning af kompetent myndighed

    Digitaliseringsstyrelsen udpeges som den eneste kompetente myndighed i Danmark (§ 2). Styrelsen får ansvaret for at påse overholdelsen af dataforordningen og varetage alle de opgaver, som forordningen pålægger medlemsstaternes myndigheder. For at sikre en uafhængig sagsbehandling fastslår loven, at Digitaliseringsstyrelsen skal være upartisk og fri for udefrakommende instrukser i enkeltsager (§ 4). Styrelsens afgørelser kan ikke indbringes for en anden administrativ myndighed, men kan prøves ved domstolene i henhold til Grundlovens § 63.

    Digitaliseringsstyrelsens beføjelser

    Loven giver Digitaliseringsstyrelsen en række værktøjer til at håndhæve reglerne effektivt.

    BeføjelseParagrafBeskrivelse
    Oplysningspligt§ 5Styrelsen kan afkræve alle nødvendige oplysninger fra virksomheder og personer omfattet af loven for at vurdere, om reglerne overholdes.
    Kritik§ 7Styrelsen kan udtale kritik for mindre alvorlige overtrædelser, f.eks. ved manglende efterlevelse af en underretningspligt.
    Offentliggørelse§ 8Styrelsen kan offentliggøre sine afgørelser og udtalelser for at vejlede og fremme datakompetence, når samfundsmæssige hensyn taler for det.
    Påbud§ 9Styrelsen kan udstede påbud til virksomheder for at sikre, at de efterlever deres forpligtelser, f.eks. ved at påbyde deling af data eller nedsættelse af gebyrer.

    Sanktioner og straf

    Overtrædelse af en række specifikke artikler i dataforordningen samt manglende efterlevelse af Digitaliseringsstyrelsens krav eller påbud bliver strafbart (§ 10).

    • Sanktionen er bøde.
    • Juridiske personer (selskaber m.v.) kan pålægges strafansvar.
    • Forældelsesfristen for overtrædelser fastsættes til 5 år, hvilket er en forlængelse i forhold til den normale frist på 2 år, begrundet i sagernes potentielle kompleksitet.

    Andre centrale bestemmelser

    • Tvistbilæggelse (§ 3): Digitaliseringsministeren får bemyndigelse til, efter aftale med relevante ministre, at fastsætte regler for certificering af tvistbilæggelsesorganer. Dette skal give virksomheder og forbrugere en alternativ, hurtig og billig måde at løse uenigheder om datadeling.
    • Samarbejde med andre myndigheder: Loven lægger op til et tæt samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen og andre myndigheder, især Datatilsynet, når sager involverer behandling af personoplysninger.
    • Ikrafttrædelse (§ 11): Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dataforordningen finder generelt anvendelse fra den 12. september 2025.

    Lignende afgørelser