Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger fritaget for undersøgelsesgebyr trods manglende mangel

Dato

10. marts 2014

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Forbruger blev fritaget for at betale undersøgelsesgebyr Der var ikke mangler ved

En forbruger købte en computer den 20. oktober 2012. Cirka to måneder efter købet reklamerede forbrugeren over, at computerens låg med skærmen var bulet og skævvredet, hvilket ifølge forbrugeren indikerede kraftig varmeudvikling i skærmen.

Den Erhvervsdrivendes Afvisning og Gebyrkrav

Den erhvervsdrivende afviste reklamationen med den begrundelse, at fejlen skyldtes fysisk overlast og dermed ikke var dækket af reklamationsretten. Efter afvisningen krævede den erhvervsdrivende et undersøgelsesgebyr på 700 kr. for at udlevere computeren, hvilket forbrugeren nægtede at betale.

Forbrugerens Krav

Forbrugeren indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet med krav om:

  • Ophævelse af købet af computeren.
  • Fritagelse for betaling af det opkrævede undersøgelsesgebyr på 700 kr.

Den Erhvervsdrivendes Argumentation

Den erhvervsdrivende fastholdt, at fejlen på computeren skyldtes, at skærmen havde været i nærheden af en varmekilde, som havde smeltet den. Vedrørende undersøgelsesgebyret henviste den erhvervsdrivende til, at gebyret fremgik af den kvittering, forbrugeren fik udleveret ved indleveringen af computeren.

Den Sagkyndiges Udtalelse

En sagkyndig undersøgelse af computeren viste:

  • Tre buler i computerens låg.
  • Låget var skævt og lukkede ikke helt.
  • En plet på skærmen. Den sagkyndige fandt ingen tegn på varmeudvikling indefra i computeren og vurderede, at de konstaterede skader med overvejende sandsynlighed skyldtes en uhensigtsmæssig brugspåvirkning.

Forbrugerklagenævnet behandlede sagen med fokus på, hvorvidt computeren var mangelfuld, og om den erhvervsdrivende var berettiget til at opkræve et undersøgelsesgebyr.

Vurdering af Mangelfuldhed

Nævnet vurderede, at der foreligger en mangel ved en salgsgenstand, hvis den er af en anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, jf. Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. På baggrund af den sagkyndiges udtalelse anså nævnet det ikke for bevist, at computeren var mangelfuld. Forbrugeren fik derfor ikke medhold i sit krav om ophævelse af købet.

Vurdering af Undersøgelsesgebyr

Nævnet fastslog, at hvis en sælger kræver et undersøgelsesgebyr, skal sælgeren godtgøre sin berettigelse hertil. Opkrævning af et sådant gebyr forudsætter:

  • At varen er mangelfri.
  • At det forud for undersøgelsen er udtrykkeligt aftalt med forbrugeren, at der kan opkræves et gebyr i denne situation.
  • At gebyret ikke er urimeligt stort.

Nævnet vurderede, at forbrugeren skulle fritages for betaling af det opkrævede undersøgelsesgebyr. Nævnet lagde vægt på, at gebyret ikke ved indleveringen kunne anses for accepteret af forbrugeren.

Lignende afgørelser