Command Palette

Search for a command to run...

Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om Ophavsretslicensnævnet

Myndighed

Kulturministeriet

Publiceringsdato

30. april 2025

Område

Kultur

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til ændring af bekendtgørelse om Ophavsretslicensnævnet

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Udkastet erstatter den nuværende bekendtgørelse fra 2004 og moderniserer reglerne for Ophavsretslicensnævnet.
  • Nye, mere fleksible sagsbehandlingsregler indføres, herunder muligheden for digitale retsmøder og sagsbehandling på engelsk.
  • Der indføres specifikke procedurer for sager om onlineindholdsdelingstjenester i henhold til ophavsretslovens § 52 c.
  • Reglerne for fordeling af sagsomkostninger mellem parterne præciseres.
  • Slots- og Kulturstyrelsen overtager sekretariatsbetjeningen af nævnet for sager indbragt fra 1. juli 2025.
  • Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juni 2025, men vil kun gælde for klager indgivet efter denne dato.
  • Dette udkast til en ny bekendtgørelse har til formål at modernisere og erstatte den gældende bekendtgørelse om Ophavsretslicensnævnet fra 2004. Formålet er at skabe en mere tidssvarende og effektiv ramme for nævnets arbejde, herunder en tydeliggørelse af sagsbehandlingsprocedurerne.

    Nævnets sammensætning og kompetence

    Ophavsretslicensnævnet vil fortsat bestå af en formand, som er højesteretsdommer, og to andre medlemmer, der udpeges af kulturministeren for en 5-årig periode. Nævnets kompetence til at træffe afgørelser i tvister om ophavsret er specificeret i en lang række bestemmelser i ophavsretsloven.

    En væsentlig organisatorisk ændring er overflytningen af sekretariatsfunktionen:

    Periode for sagsindbringelseSekretariat
    Før 1. juli 2025Kulturministeriet
    Fra 1. juli 2025Slots- og Kulturstyrelsen

    Moderniserede sagsbehandlingsregler

    Bekendtgørelsen indfører en række nye og mere fleksible regler for sagsbehandlingen for at gøre processen mere smidig:

    • Digitale møder: Formanden kan beslutte, at mundtlige forhandlinger kan afholdes helt eller delvist digitalt.
    • Sprog: Sager behandles som udgangspunkt på dansk, men formanden kan efter høring af parterne beslutte, at en sag skal behandles på engelsk.
    • Skriftlig behandling: Sager kan afgøres på et rent skriftligt grundlag, hvis sagens karakter eller omstændighederne taler for det.
    • Krav til klager: Der stilles klare krav til indholdet af en klage, som skal indeholde påstand, henvisning til relevante bestemmelser og en nærmere begrundelse.

    Særlige regler for onlinetjenester

    Udkastet indeholder et særskilt afsnit om sager indbragt efter ophavsretslovens § 52 c. Disse sager vedrører tvister mellem brugere, rettighedshavere og udbydere af onlineindholdsdelingstjenester. Hovedreglen er, at disse sager behandles på skriftligt grundlag. Sekretariatet får desuden bemyndigelse til at afslutte en sag, hvis tjenesten anerkender, at fjernelsen af indhold var uberettiget, og genindsætter det.

    Økonomi og ikrafttrædelse

    Nævnet fastsætter og fordeler udgifterne ved en sag mellem parterne. I sager efter § 52 c kan nævnet i særlige tilfælde bestemme, at klagers andel af udgifterne skal afholdes af det offentlige.

    Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juni 2025 og ophæver samtidig bekendtgørelse nr. 25 af 14. januar 2004. Sager, der er indgivet før ikrafttrædelsesdatoen, vil blive færdigbehandlet efter de hidtil gældende regler.

    Lignende afgørelser