Sag om uretmæssig brug af navn og billede i markedsføring – Paul Elvstrøm mod RedGreen A/S
Dato
21. august 2006
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Hans Jørgen NielsenLisbet FriisMichael B. Elmer
Parter
modRed Green A/S (advokat Johan Løje)
Lovreferencer
Sagen omhandlede RedGreens kommercielle brug af den verdenskendte sejlsportsmand Paul Elvstrøms navn og billede i deres efterårs- og vinterkatalog for 2002. Kataloget, der var på 120 sider og trykt i 42.350 eksemplarer, markedsførte tøj i nautisk inspireret stil og indeholdt en fire-siders artikel med titlen "Den gamle mand og saltvandet" om Paul Elvstrøm, inklusive et helsides portræt og billeder af ham sejlende.
Paul Elvstrøms baggrund og påstand
Paul Elvstrøm er en højt anerkendt dansk sejlsportsmand, der har vundet fire olympiske guldmedaljer og adskillige verdens-, Europa- og nordiske mesterskaber. Han er kendt globalt, hvilket afspejles i et stort antal søgeresultater på internettet.
Paul Elvstrøm nedlagde påstand om, at RedGreen A/S uberettiget havde anvendt hans navn og billede i kataloget, herunder på forsiden og i den omtalte artikel. Han krævede, at RedGreen skulle anerkende dette og betale ham 300.000 kr. i erstatning med procesrente.
RedGreens forsvar
RedGreen påstod frifindelse og argumenterede for, at Paul Elvstrøm ikke var berettiget til at påtale brugen af sit navn, da han måtte antages at have overdraget retten hertil til Elvstroem Srl. De henviste til principperne i Ophavsretsloven § 53 og § 81. RedGreen fremhævede desuden, at artiklen var journalistisk, objektiv og indeholdt nyhedsformidlende elementer, og at de anvendte billeder var offentligt tilgængelige.
Licensaftaler og samtykke
Det blev oplyst, at Paul Elvstrøm tidligere havde indgået licensaftaler med Montres Rolex SA om brug af hans navn og billede som "ambassadør" og med Elvstrøm Sails A/S om brug af varemærkerne "Elvstrøm" og "Elvstrøm Sails" til sejl og tøj. RedGreen mente, at disse aftaler begrænsede Paul Elvstrøms påtaleret.
Journalisten, der skrev artiklen, forklarede, at han havde kontaktet Paul Elvstrøms datter, Trine Elvstrøm, for at få et interview. Trine Elvstrøm meddelte, at hendes far ikke ønskede at deltage, hvorefter journalisten svarede, at han også kunne skrive artiklen uden Paul Elvstrøms medvirken. Retten lagde til grund, at RedGreen ikke havde sikret sig Paul Elvstrøms samtykke til brugen af hans navn og billede.
Sø- og Handelsretten fandt, at RedGreen A/S uberettiget havde anvendt Paul Elvstrøms navn og billede i deres efterårs- og vinterkatalog for 2002 uden hans samtykke. Retten lagde vægt på, at RedGreen anvendte Paul Elvstrøms navn, billede og legende i kommerciel egeninteresse for at understøtte markedsføringen af deres brand og produkter, idet kataloget bevidst var opbygget med det nautiske og Paul Elvstrøm som omdrejningspunkt.
Retten fastslog, at denne markedsføring var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.
Paul Elvstrøms tidligere licensaftaler med Elvstroem Srl og Elvstrøm Sails A/S blev ikke anset for at være til hinder for hans påtaleret. Retten vurderede, at disse aftaler alene gav ret til at anvende specifikke varemærker og ikke indebar en generel fraskrivelse af retten til eget navn og billede.
RedGreen A/S blev dømt til at betale Paul Elvstrøm en erstatning på 100.000 kr. for den skete krænkelse med procesrente fra den 24. juni 2004. Derudover skulle RedGreen A/S betale 20.000 kr. i sagsomkostninger til Paul Elvstrøm.
Lignende afgørelser