Mangler ved sædeindtræk i Citroën C4 – Fabrikationsfejl og reklamation
Dato
23. december 2010
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
og h)
modH 77 08 Kalundborg-Jyderup Autocenter A/SH 67 08 Carsten Pedersen Automobiler ApSH 93 08 Henrik Larsen Automobiler A/SH 77 08, H 67 08, H 93 08, H 66 08 Citroën Danmark A/S (Advokat Jan Thor Krøyer)
Sagen omhandlede fire forbrugerkøb af Citroën C4 biler, hvor Forenede Danske Motorejere (FDM) som mandatar for bilejerne Bent Johansen, Ole Christgau, Lis Jenny og Torben Wøldike samt Arnold Pedersen, havde nedlagt påstand om erstatning for mangler ved bilernes sædebetræk. De sagsøgte var Citroën Danmark A/S og de respektive bilforhandlere.
Baggrund for Sagen
Bilejerne oplevede problemer med sædebetrækket, herunder "pilling" (fnuller), udtræk af sorte fibre, skjolder og slid. Problemerne opstod ved almindelig dagligdags brug.
- Bent Johansen købte sin C4 i december 2005. Han klagede i august 2006 over sorte tråde og skjolder. Citroën forsøgte afhjælpning ved afbrænding, hvilket resulterede i yderligere skader og udskiftning af sæder, men problemerne fortsatte.
- Ole Christgau købte sin C4 i november 2006. Han klagede i september 2007 over flosset indtræk. Citroën tilbød afsvidning, hvilket efterlod svedne pletter.
- Lis Jenny og Torben Wøldike købte deres C4 i februar 2007. De reklamerede i juni 2007 over problemer med indtrækket på begge forsæder.
- Arnold Pedersen købte sin C4 i november 2005. Han reklamerede gentagne gange over trådender og ujævnheder i sæderne, men afhjælpning blev afvist.
Syns- og Skønsforretning
En syns- og skønsforretning, udført af teknisk direktør Erik Gyldenberg, konkluderede, at:
- Udtræk af sorte fibre skyldtes en fabrikationsfejl, hvor limen, der skulle fiksere fibrene til skumbeklædningen, var påført for tyndt eller ujævnt. Dette medførte, at fibrene arbejdede sig op til overfladen ved mekanisk påvirkning.
- Bent Johansens bil havde desuden skjolder på sædebetrækket, hvilket skyldtes mangelfuld imprægnering.
- Ole Christgaus bil havde en kraftig beskadigelse af førersædets sidevulst, som blev anset for en designfejl, idet sædets udformning og materialevalg ikke kunne modstå almindelig ind- og udstigning.
- Reparation ved afsvidning var en midlertidig løsning uden tilfredsstillende resultat. Udskiftning af sædebetræk var nødvendig.
Parternes Synspunkter
Sagsøgerne (FDM på vegne af bilejerne) gjorde gældende, at bilerne var behæftet med mangler ved risikoens overgang, og at der var reklameret rettidigt. De krævede, at de sagsøgte forhandlere og Citroën som garantigiver var solidarisk ansvarlige.
De sagsøgte (Citroën og forhandlere) påstod frifindelse med henvisning til, at der ikke forelå mangler, men almindeligt slid, og at reklamationerne var for sene. De anførte, at sædebetrækket var holdbart og havde bestået standardtests, og at kun få biler ud af mange solgte C4'ere havde haft lignende problemer.
Sø- og Handelsretten fandt, at der forelå mangler ved bilernes sædebetræk.
Rettens Begrundelse
- Mangler: Retten lagde til grund, at udtræk af sorte fibre skyldtes en fabrikationsfejl i limningen af sædebetrækket, hvilket resulterede i et slidt og kedeligt udseende, der afveg fra, hvad en køber kunne forvente af nye biler. Dette blev anset for en mangel i henhold til Købeloven § 75 a, stk. 2, nr. 1-2 og § 77 a, stk. 1.
- Yderligere mangler:
- Bent Johansens bil: Skjolder skyldtes mangelfuld imprægnering, da sæderne skulle kunne tåle almindelig brug, herunder indstigning med vådt tøj.
- Ole Christgaus bil: Slid på førersædets sidevulst skyldtes en designfejl, da sædet burde have været beklædt med et mere slidstærkt materiale som læder eller kunstlæder for at modstå almindelig ind- og udstigning.
- Rettidig Reklamation: Retten fandt, at alle sagsøgerne havde reklameret rettidigt over manglerne i henhold til Købeloven § 81, § 83, § 84, § 85 og § 86. Reklamation var sket inden for 2-årsfristen, og i de fleste tilfælde også inden for 6-måneders formodningsfristen i Købeloven § 77 a.
- Afhjælpning og Erstatning: Da de sagsøgte havde afvist vederlagsfri afhjælpning, og reparation ikke var mulig, havde sagsøgerne krav på et passende afslag i købesummen, jf. Købeloven § 78, stk. 4, 1. pkt.. Citroëns garanti skulle mindst stille køberne lige så godt som købeloven, jf. Markedsføringsloven § 12.
- Beløb: Retten fastsatte efter et skøn, med udgangspunkt i skønsmandens priser for udskiftning af sæder, et beløb på 25.000 kr. til hver af sagsøgerne som passende afslag/erstatning.
Afgørelse
Retten dømte Citroën Danmark A/S og de respektive bilforhandlere til in solidum at betale 25.000 kr. til hver af de fire bilejere med procesrente fra sagernes anlægsdatoer. De sagsøgte blev desuden pålagt in solidum at betale 100.000 kr. i sagsomkostninger til Forenede Danske Motorejere.
Sagen behandles sammen med H-0066-08, H-0067-08 og H-0077-08.
Lignende afgørelser