Høring af udkast til bekendtgørelse om assessorer ved forsøg med selvkørende motorkøretøjer
Myndighed
Færdselsstyrelsen
Publiceringsdato
19. maj 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Færdselsstyrelsen har fremlagt et udkast til en ny bekendtgørelse, der skal regulere de uafhængige tredjeparter, såkaldte assessorers, rolle i forbindelse med godkendelse af forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Danmark. Formålet er at gøre forsøgsordningerne mere smidige og mindske de administrative byrder for erhvervslivet.
Hovedformål og baggrund
Bekendtgørelsen er en opfølgning på lovforslag L 146, som har til formål at modernisere og lempe de generelle rammevilkår for test af selvkørende teknologi. De nye regler skal gøre det lettere og billigere at få godkendt forsøg, især i situationer hvor en del af sikkerheden allerede er dokumenteret.
Væsentlige ændringer
De primære ændringer i bekendtgørelsen er designet til at forenkle assessorvurderingen:
Område | Nuværende praksis (underforstået) | Foreslået ændring | Paragraf |
---|---|---|---|
Genanvendelse | Ny vurdering kræves for hvert nyt forsøg. | En assessorvurdering kan genanvendes for et nyt forsøg med samme køretøjstype i et nyt område. | § 6, stk. 5 |
Typegodkendelse | Assessor skal vurdere alle tekniske aspekter. | Assessor kan basere sin vurdering på en eksisterende FN- eller EU-typegodkendelse af køretøjet. | § 7, stk. 2 |
Sikkerhedschauffør | Alle risici skal vurderes ligeligt. | Tilstedeværelsen af en fysisk sikkerhedschauffør kan tillade en mindre dybdegående vurdering af andre risikotiltag. | § 7, stk. 3 |
Krav til assessorer
Selvom reglerne lempes, fastholdes de grundlæggende krav til assessorer. De skal fortsat være upartiske og uafhængige i henhold til internationale standarder (DS/EN ISO/IEC 17020:2012), besidde de nødvendige kompetencer inden for bl.a. færdsel, IT, køretøjsteknik og risikostyring, samt have en gyldig ansvarsforsikring. Færdselsstyrelsen vil fortsat føre tilsyn med de godkendte assessorer.
Høringssvar og konsekvenser
Høringssvarene fra bl.a. Dansk Erhverv og Holo A/S er generelt positive og ser ændringerne som et skridt i den rigtige retning. Der udtrykkes dog et ønske om endnu mere fleksibilitet, især i forhold til godkendelse af løbende softwareopdateringer. Færdselsstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsen vil medføre mindre administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af lettelser.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2025. Samtidig ophæves den nuværende bekendtgørelse nr. 789 af 16. juni 2017 om samme emne.
Lignende afgørelser