Command Palette

Search for a command to run...

Høring af udkast til bekendtgørelse om assessorer ved forsøg med selvkørende motorkøretøjer

Myndighed

Færdselsstyrelsen

Publiceringsdato

19. maj 2025

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Bekendtgørelsesudkast

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen fastsætter nye, lempeligere regler for de uafhængige assessorer, der skal vurdere sikkerheden i forsøg med selvkørende motorkøretøjer.
  • En central ændring er muligheden for at genanvende en eksisterende sikkerhedsvurdering, hvis et nyt forsøg anvender samme type køretøj i et nyt geografisk område.
  • Assessorer kan fremover basere deres vurdering på en eksisterende FN- eller EU-typegodkendelse af køretøjet, hvilket forenkler processen.
  • Hvis der er en fysisk sikkerhedschauffør til stede i køretøjet under forsøget, kan assessoren lægge mindre vægt på andre risikoreducerende tiltag.
  • De nye regler forventes at medføre administrative og økonomiske lettelser for virksomheder, der udvikler og tester selvkørende teknologi.
  • Bekendtgørelsen implementerer ændringer fra lovforslag L 146, som generelt sigter mod at skabe mere fleksible rammer for selvkørende teknologi i Danmark.
  • Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 1. juli 2025 og erstatter den hidtidige bekendtgørelse fra 2017 om samme emne.
  • Færdselsstyrelsen har fremlagt et udkast til en ny bekendtgørelse, der skal regulere de uafhængige tredjeparter, såkaldte assessorers, rolle i forbindelse med godkendelse af forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Danmark. Formålet er at gøre forsøgsordningerne mere smidige og mindske de administrative byrder for erhvervslivet.

    Hovedformål og baggrund

    Bekendtgørelsen er en opfølgning på lovforslag L 146, som har til formål at modernisere og lempe de generelle rammevilkår for test af selvkørende teknologi. De nye regler skal gøre det lettere og billigere at få godkendt forsøg, især i situationer hvor en del af sikkerheden allerede er dokumenteret.

    Væsentlige ændringer

    De primære ændringer i bekendtgørelsen er designet til at forenkle assessorvurderingen:

    OmrådeNuværende praksis (underforstået)Foreslået ændringParagraf
    GenanvendelseNy vurdering kræves for hvert nyt forsøg.En assessorvurdering kan genanvendes for et nyt forsøg med samme køretøjstype i et nyt område.§ 6, stk. 5
    TypegodkendelseAssessor skal vurdere alle tekniske aspekter.Assessor kan basere sin vurdering på en eksisterende FN- eller EU-typegodkendelse af køretøjet.§ 7, stk. 2
    SikkerhedschaufførAlle risici skal vurderes ligeligt.Tilstedeværelsen af en fysisk sikkerhedschauffør kan tillade en mindre dybdegående vurdering af andre risikotiltag.§ 7, stk. 3

    Krav til assessorer

    Selvom reglerne lempes, fastholdes de grundlæggende krav til assessorer. De skal fortsat være upartiske og uafhængige i henhold til internationale standarder (DS/EN ISO/IEC 17020:2012), besidde de nødvendige kompetencer inden for bl.a. færdsel, IT, køretøjsteknik og risikostyring, samt have en gyldig ansvarsforsikring. Færdselsstyrelsen vil fortsat føre tilsyn med de godkendte assessorer.

    Høringssvar og konsekvenser

    Høringssvarene fra bl.a. Dansk Erhverv og Holo A/S er generelt positive og ser ændringerne som et skridt i den rigtige retning. Der udtrykkes dog et ønske om endnu mere fleksibilitet, især i forhold til godkendelse af løbende softwareopdateringer. Færdselsstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsen vil medføre mindre administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af lettelser.

    Ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2025. Samtidig ophæves den nuværende bekendtgørelse nr. 789 af 16. juni 2017 om samme emne.

    Lignende afgørelser