Manglende oplysning om kommerciel hensigt på hjemmeside og i tekst-uddrag udgør skjult reklame
En virksomhed drev en hjemmeside med et kommercielt formål, hvor teksterne ligeledes havde kommerciel hensigt. Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden ikke tilstrækkeligt oplyste om den kommercielle hensigt med hjemmesiden og teksterne, hverken i selve teksterne eller i de uddrag, der førte direkte videre til dem, inklusive på hjemmesidens forside.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden understregede, at forbuddet mod skjult reklame i Markedsføringsloven § 6, stk. 4 gælder alle dele af markedsføringen, også i uddrag af tekster, der linker til hjemmesider og tekster med kommerciel hensigt.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at virksomheden fremover skulle sikre, at den kommercielle hensigt klart fremgår alle steder på virksomhedens hjemmesider, hvor teksterne nævnes. Dette inkluderer i selve teksterne, i uddrag af teksterne, der leder direkte videre til dem, på hjemmesidernes forside samt i andre uddrag, der linker til teksterne. Virksomheden erklærede, at den ville sikre, at den kommercielle hensigt med tekster fremover ville fremgå tydeligt alle steder, herunder i teksterne og i uddrag, der leder direkte videre til dem.
Lignende afgørelser