Manglende reklame-markering på sociale medier: Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne over for virksomhed
Dato
26. april 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds brug af medarbejderes Facebook-profiler til at markedsføre virksomhedens varer. Det fremgik ikke af opslagene, at medarbejderne var ansat i virksomheden, og at opslagene var en del af en aftale med virksomheden.
Problemstilling
- Manglende tydelig markering af kommerciel hensigt i opslag på sociale medier.
- Overtrædelse af kravet om, at reklame skal markeres tydeligt, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 4.
Virksomhedens respons
- Virksomheden oplyste, at den ikke længere indgik aftaler med sine medarbejdere om at reklamere for virksomheden på Facebook.
- Virksomheden ville fremover opfylde Forbrugerombudsmandens krav til markering af reklamer.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne i Markedsføringsloven § 6, stk. 4 over for virksomheden. Virksomheden havde oplyst, at den ikke længere indgik aftaler med sine medarbejdere om at reklamere for virksomheden på Facebook, og at virksomheden fremover ville opfylde de krav, som Forbrugerombudsmanden havde stillet til markering af reklamer.
Lignende afgørelser