Command Palette

Search for a command to run...

Beboerklagenævnet i Vejle Kommune modtog en henvendelse fra lejers repræsentant vedrørende en tvist om fraflytningsomkostninger for et lejemål. Sagen omhandlede uenigheder om nødvendigheden og prisen for udført malerarbejde, afmontering og rengøring i forbindelse med lejers fraflytning.

Lejers og udlejers argumenter

Lejers repræsentant anførte, at de ikke var enige i nødvendigheden af det udførte rengøringsarbejde og prisen herfor. Det blev også hævdet, at malerarbejde på et skab og en køkkensokkel ikke var nødvendigt, og at prisen for udført snedkerarbejde var urimelig.

Udlejer fastholdt derimod sit istandsættelseskrav og argumenterede for, at hvis lejemålet var beskidt ved indflytning, skulle lejer have anført dette i forbindelse med indflytningen. Udlejer påpegede desuden, at lejer ikke havde mulighed for at udbedre rengøringsmæssige mangler ved fraflytning, når nøglerne først var afleveret.

Sagens forløb og omfang

Lejemålet, en 2-værelseslejlighed på 56 m², blev påbegyndt den 15. juni 2024. Ifølge lejekontraktens § 6 påhvilede den indvendige vedligeholdelse lejer (A-ordning). Der blev afholdt indflytningssyn den 16. juni 2024, hvor lejer var til stede og underskrev indflytningsrapporten samt fremsendte en fejl- og mangelliste til udlejer.

Lejemålet blev opsagt den 18. januar 2025 med fraflytning den 25. januar 2025. Fraflytningssyn blev afholdt den 28. februar 2025, hvor lejer afleverede nøglerne. Fraflytningsrapport med prisoverslag blev fremsendt til lejer den 3. februar 2025 og bekræftet modtaget den 5. februar 2025. En foreløbig flytteopgørelse blev fremsendt den 27. februar 2025.

Beboerklagenævnet påså af egen drift, hvorvidt formalia i almenlejeloven § 14 og almenlejeloven § 94 samt Bekendtgørelse 640 af 15. juni 2006 om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger § 7, § 13, § 14 og § 15 var overholdt i forbindelse med lejers ind- og fraflytning.

Beboerklagenævnet traf den 29. april 2025 afgørelse i sagen i medfør af almenlejeloven § 29 og fandt, at lejeren skulle afholde de af udlejeren krævede udgifter. Udlejeren fik således fuldt medhold i sagen.

Nævnets afgørelse og begrundelse

Nævnet fandt, at formalia i forbindelse med lejers ind- og fraflytning var overholdt. Dette omfattede en vurdering af overholdelse af almenlejeloven § 14 og almenlejeloven § 94 samt Bekendtgørelse 640 af 15. juni 2006 om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger § 7, § 13, § 14 og § 15.

Nævnet pålagde lejer at afholde følgende udgifter:

  • Malerarbejde: 250 kr.
  • Afmontering: 1.341,87 kr.
  • Rengøring: 8.942,79 kr.

Specifikke vurderinger

  • Malerarbejde: Nævnet fandt, at kravet på udbedring var specificeret og dokumenteret af udlejer, og fandt ikke anledning til at anfægte udgiften på 250 kr. for overmaling af streg på dørkarm og maling af skabsside.
  • Afmontering: Kravet på udbedring for afmontering af spejl på skab, hylde, knager og to rullegardiner blev også fundet specificeret og dokumenteret af udlejer, og nævnet anfægtede ikke udgiften på 1.341,87 kr.
  • Rengøring: Efter en gennemgang af fraflytningsrapporten, billeder fra fraflytningssynet og en sammenholdelse med indflytningsrapporten og lejers fejl- og mangelliste, fandt nævnet, at kravet på udbedring af de anførte forhold var specificeret og dokumenteret. Nævnet fandt ud fra en samlet vurdering ikke anledning til at anfægte den samlede udgift til rengøring på 8.942,79 kr.

Lignende afgørelser