Command Palette

Search for a command to run...

Huslejenævnets afgørelse om fraflytningskrav, spildevandsbetaling og lejeforhøjelse ved tidsbegrænset lejemål

Huslejenævnet i Vejle Kommune behandlede en tvist mellem lejere og udlejer vedrørende fraflytning, spildevandsbetaling og en lejeforhøjelse. Sagen omhandlede et fritliggende parcelhus på 130 m², hvor lejemålet startede den 1. juli 2021 og oprindeligt var tidsbegrænset til den 1. juli 2022.

Lejers argumenter

Lejers repræsentant anførte, at udlejers krav om istandsættelse ikke var tilstrækkeligt dokumenteret. Vedrørende spildevandsopkrævningen blev det hævdet, at der ikke var en individuel måler i lejemålet, og at udlejers forbrugsopgørelse var uklar. Angående lejeforhøjelsen blev det anført, at den ikke var varslet korrekt, og at den var pålagt, selvom lejekontrakten var udløbet.

Udlejers argumenter

Udlejer fastholdt, at istandsættelseskravet var korrekt fremsat og dokumenteret. Vedrørende spildevand hævdede udlejer, at lejemålet havde en individuel måler, og at lejer afregnede vand direkte med forsyningsselskabet, hvorfor spildevand blev opkrævet baseret på forbrugsoplysninger fra selskabet. For huslejereguleringen anførte udlejer, at regulering efter nettoprisindekset ikke kræver varsling, og at lejer havde modtaget en specificeret opgørelse i 2023.

Nævnets undersøgelse

Huslejenævnet undersøgte formalia for afholdelse af indflytnings- og fraflytningssyn samt udarbejdelse af rapporter i henhold til Lejeloven § 90 og Lejeloven § 187. Det blev konstateret, at lejemålet fortsatte uden tidsbegrænsning, da lejer ikke fraflyttede ved udløbet af den tidsbegrænsede periode, jf. Lejeloven § 173, stk. 2. Lejekontrakten fastsatte, at lejer selv skulle sørge for el, vand og varme, og at der blev betalt aconto spildevand. Den indvendige vedligeholdelsespligt påhvilede lejer, og lejen blev reguleret i henhold til nettoprisindekset, jf. lejekontraktens § 11, stk. 5.

Huslejenævnet traf en delt afgørelse, hvor både lejere og udlejer fik delvist medhold i deres krav.

Lejeforhøjelse og spildevand

  • Lejereguleringen efter nettoprisindekset blev fundet gyldig, da den var aftalt i lejekontrakten, jf. Lejeloven § 53, og udlejer havde meddelt reguleringen korrekt.
  • Udlejer blev fundet berettiget til at opkræve forbrug for spildevand, da der var en individuel måler i lejemålet, jf. Lejeloven kapitel 7.
  • Spildevandsregnskaberne for 2021, 2022 og 2023 blev dog erklæret ugyldige, da de ikke indeholdt oplysning om lejers adgang til at gøre indsigelse, jf. Lejeloven § 73. Udlejer fortabte sit krav på efterbetaling for 2023, jf. Lejeloven § 77. Udlejer var dog berettiget til at beholde aconto betalingerne for 2021 og 2022, da udgiften var dokumenteret.
  • Spildevandsregnskabet for 2024 blev også fundet ugyldigt, og aconto betalinger samt forbrug for 2024 skulle udgå af flytteopgørelsen.

Istandsættelseskrav og gebyrer

  • Lejernes andel af malerudgiften blev nedsat fra 21.045 kr. til 5.000 kr., da udlejers krav ikke var fuldt specificeret i fraflytningsrapporten, jf. Lejeloven § 187, stk. 1.
  • Lejernes andel af udgiften til udskiftning af gulvtæppe blev nedsat fra 6.243,75 kr. til 5.000 kr., da udlejer ikke havde dokumenteret prisen, jf. Lejeloven § 187.
  • Øvrige istandsættelseskrav på 1.500 kr. (tæpperens og rengøring) samt et gebyr for flytteopgørelse på 250 kr. skulle lejerne ikke betale, da kravene ikke var specificeret/dokumenteret korrekt, og der ikke er hjemmel i lejeloven til at opkræve administrationsgebyr.

Konsekvenser for parterne

Udlejer blev pålagt at fremsende en tilrettet flytteopgørelse i henhold til afgørelsen og tilbagebetale restdepositum til lejerne senest 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen. Afgørelsen kan indbringes for Boligretten inden for 4 uger, jf. Lov om boligforhold § 88. Udlejer skal desuden informere beboerrepræsentationen eller alle lejere om afgørelsen, jf. Lejeloven § 194.

Lignende afgørelser