Sø- og Handelsretten: Ansvar for vandskade på gods under transport - LEMAN mod Chubb og Hapag-Lloyd
Dato
30. august 2013
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Lotte WetterlingHelle LehmannJens Fehrn-Christensen
Parter
modHapaq-Lloyd Aktiengesellschaft (advokat Henrik Nissen)
Sagen omhandlede et erstatningskrav for vandskade på et parti service- og brugskunstvarer, som Lene Bjerre Design A/S havde købt i Indien. Transporten fra Indien til Danmark blev forestået af LEMAN-International System Transport A/S (LEMAN), som havde antaget Hapag-Lloyd Aktiengesellschaft (Hapag-Lloyd) til søtransporten. En del af varerne var beskadiget ved ankomst til Lene Bjerres virksomhed i Nibe.
Sagens parter og påstande
- Sagsøgere i hovedsagen (S-24-11): Chubb, Filial af Chubb Insurance Company of Europe S.A. (Chubb) og Lene Bjerre Design A/S. De påstod, at LEMAN skulle betale henholdsvis 90.894,57 kr. (Chubb) og 5.000 kr. (Lene Bjerre, selvrisiko) med procesrente.
- Sagsøgte i hovedsagen: LEMAN-International System Transport A/S, som påstod frifindelse.
- Adcitationssagen (S-9-12): LEMAN mod Hapag-Lloyd. LEMAN påstod, at Hapag-Lloyd skulle friholde LEMAN for ethvert beløb, LEMAN måtte blive dømt til at betale i hovedsagen. Hapag-Lloyd påstod frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb.
Hændelsesforløb og skadens omfang
Varerne blev købt i august 2010. LEMANs agent i Indien, Sikkas, udstedte et konnossement, der angav forsendelsen som "Shipper's Load, Stowe and Count". Containeren, der var ejet af Hapag-Lloyd, blev tjekket ud fra Aarhus Havn den 24. september 2010 uden rapporterede skader. Ved ankomst til Lene Bjerres virksomhed den 27. september 2010 blev der konstateret vandskader på godset.
En besigtigelse foretaget af surveyor Søren H. Pedersen viste, at skaderne skyldtes vandindtrængning gennem defekter i containerens bundlag og pakninger ved døråbningen. Disse defekter måtte anses for at have været til stede, allerede da containeren blev leveret fra Hapag-Lloyd. 41 kartoner med synlig vandskade blev frasorteret, og skaderne indikerede vandpåvirkning over 2-3 uger. Den beskadigede gods blev skønnet at have en restværdi på 10 % af den oprindelige indkøbspris.
Parternes synspunkter
Chubb og Lene Bjerre gjorde gældende, at LEMAN som kontraherende transportør var ansvarlig i henhold til Søloven § 252, stk. 2, Søloven § 275 og Søloven § 274. De mente, at LEMAN ikke havde løftet bevisbyrden for, at skaden ikke var sket under transporten, mens godset var i LEMANs varetægt. De fremhævede, at LEMAN var forpligtet til at stille en egnet container til rådighed jf. Søloven § 262, stk. 2. Erstatningskravet omfattede kostpris, tabt avance, sorterings- og besigtigelsesomkostninger i henhold til Søloven § 279.
LEMAN påstod frifindelse i hovedsagen, da de mente, at skaden ikke var bevist at være sket under transporten eller i LEMANs varetægt. De henviste til konnossementets betingelser om "Shipper's Load, Stow and Count" og mente, at afsenderen var ansvarlig for godsets tilstand. I adcitationssagen gjorde LEMAN gældende, at Hapag-Lloyd var ansvarlig, da det var Hapag-Lloyds defekte container, der var årsag til skaden.
Hapag-Lloyd påstod frifindelse og anførte, at containeren var modtaget uden bemærkninger, og at de som rederi ikke havde kendskab til godsets tilstand eller stuvning i en FCL-forsendelse. De bestred, at skaden var sket i deres varetægt, og mente, at erstatningen skulle begrænses til varens værdi i henhold til Søloven § 279, uden dækning for tabt fortjeneste eller besigtigelsesomkostninger.
Sø- og Handelsretten fandt, at skaderne på godset var opstået efter stuvning i containeren og skyldtes defekter i containerens bundlag og pakninger ved døråbningen, som måtte anses for at have været til stede, allerede da containeren blev leveret fra Hapag-Lloyd. Retten fandt ikke grundlag for at pålægge Lene Bjerre ansvaret for at have anvendt den defekte container.
Som følge heraf blev LEMAN fundet ansvarlig for vandskaderne over for Chubb og Lene Bjerre. Det erstatningsberettigede tab blev fastsat til varernes kostpris på 18.199,13 kr. samt udgifter til besigtigelse på 11.787,50 kr., hvilket afrundet udgjorde 30.000 kr. Der var ikke grundlag for at tilkende erstatning for tabt avance eller sorteringsomkostninger.
Erstatningsbeløbet blev fordelt med 25.000 kr. til Chubb og 5.000 kr. til Lene Bjerre (svarende til selvrisikoen). Beløbet til Chubb forrentes fra den 15. november 2010, og beløbet til Lene Bjerre forrentes fra den 27. september 2011.
I adcitationssagen mellem LEMAN og Hapag-Lloyd kunne det ikke med sikkerhed fastslås, hvornår vandet var trængt ind i containeren. Retten bemærkede, at LEMAN var antaget til at forestå hele transporten, herunder booking af containeren og foranstaltning af en forudgående besigtigelse. Der var ikke tilstrækkeligt grundlag for at pålægge Hapag-Lloyd ansvaret for containerens anvendelse i denne konkrete sag. Hapag-Lloyd blev derfor frifundet for LEMANs friholdelsespåstand.
Sagsomkostninger:
- I hovedsagen skulle hver part bære egne udgifter til advokatbistand. LEMAN skulle dog betale 10.000 kr. til Chubb og Lene Bjerre til dækning af retsafgift og udgifter til vidnet Søren H. Pedersen.
- I adcitationssagen skulle LEMAN betale 20.000 kr. i sagsomkostninger til Hapag-Lloyd til dækning af udgifter til advokatbistand. Sagsomkostningsbeløbene forrentes i medfør af Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser