Søtransport – Erstatning for totalskadede relæer – Ansvarsbegrænsning
Dato
21. april 2023
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Peter Juul AgergaardPer PalludanThomas Martinussen
Parter
modDSV Ocean Transport A/S (advokat Niels Jørn Friborg v/advokatfuldmægtig Johan Mielow Eriksen, prøve)
Lovreferencer
Sagen omhandler et erstatningskrav fra Topdanmark Forsikring A/S mod DSV Ocean Transport A/S vedrørende gods, der blev beskadiget under en søtransport fra Kina til Danmark. Godset, som var elektroniske relæer købt af Cabcon A/S, blev leveret med omfattende vandskade og insektangreb.
Sagens Baggrund
- Parter: Topdanmark Forsikring A/S (sagsøger, vareforsikrer for Cabcon A/S) og DSV Ocean Transport A/S (modpart, transportør).
- Godset: Elektroniske relæer købt af Cabcon A/S fra Hongfa Europe GmbH i Kina. Relæerne er kritiske sikkerhedskomponenter, der anvendes i systemer fra bl.a. Danfoss og Grundfos.
- Transporten: DSV Ocean Transport A/S forestod land- og søtransporten. Godset blev modtaget af DSV den 26. juli 2021, og et konnossement blev udstedt den 15. august 2021.
- Skaden: Ved levering til Cabcon A/S den 22. oktober 2021 blev godset modtaget med forbehold om "SKADE+MUG". En uvildig surveyrapport af 1. december 2021 konkluderede, at godset var totalskadet grundet fugt, skimmelsvamp og insektangreb (orientalsk kakerlak). Det blev vurderet, at skaden sandsynligvis opstod, fordi godset havde stået udendørs i vådt vejr, før det blev lastet i containeren i Kina.
- Værditab: Cabcon A/S vurderede, at relæerne var ubrugelige og usælgelige, da de ikke kunne garantere for komponenternes funktion og levetid, og en test af hvert enkelt relæ ville være uforholdsmæssigt dyrt. Hongfa Europe GmbH ville ikke tage varerne retur. Godset blev destrueret den 4. november 2021.
Parternes Påstande og Anbringender
Topdanmark Forsikring A/S påstod:
- DSV Ocean Transport A/S skulle betale 258.665,55 kr. med tillæg af rente.
- Topdanmark var søgsmålsberettiget, da Cabcon A/S havde betalt for varerne (FOB-vilkår), og Hongfa Europe GmbH havde overdraget sine regresrettigheder.
- Godset var totalskadet og uden værdi.
- DSV var informeret om, at forsendelsen omfattede 108 kartoner på 5 paller via pakkeliste og faktura ved booking.
- Ansvarsbegrænsning i henhold til Søloven § 280 kunne ikke finde anvendelse, da DSV var bekendt med det faktiske antal kolli (108 kartoner). Uklarheder i konnossementet skulle fortolkes til skade for DSV som koncipist.
DSV Ocean Transport A/S påstod:
- Frifindelse.
- Bestred Topdanmarks søgsmålskompetence.
- Anførte, at surveyrapporten ikke entydigt beviste, at selve relæerne var skadet, kun emballagen.
- Hævdede, at Topdanmark/Cabcon ikke havde dokumenteret tabsbegrænsende foranstaltninger, og at destruktionen af godset forhindrede en fuld vurdering af skaden.
- Ansvarsbegrænsning skulle ske på baggrund af 5 paller, som anført under "Number and Kind of Packages" i konnossementet, hvilket ville begrænse ansvaret til 5 x 667 SDR.
Retten fandt, at relæerne var totalskadede og usælgelige, baseret på surveyrapporten og vidneforklaringer.
Rettens Afgørelse
- Søgsmålskompetence: Retten fandt, at Topdanmark Forsikring A/S var søgsmålsberettiget, da Cabcon A/S havde betalt købesummen, og sælger havde overdraget sine regresrettigheder.
- Totalskade: Det blev godtgjort, at relæerne var totalskadede og usælgelige, primært på grund af vandskade og risiko for funktionsfejl i kritiske systemer.
- Ansvarsbegrænsning:
- Retten lagde til grund, at parternes aftale vedrørte transport af 108 kartoner, som fremgik af bookinginstruktioner, pakkeliste og faktura.
- Selvom konnossementet under "Number and Kind of Packages" angav "5 pallet(s)" og "5 PLT", fremgik "5PLT=108CTNS" under "Description of Goods".
- Retten bemærkede, at det havde været mere korrekt at anføre 108 kolli under "Number and Kind of Packages".
- Uklarheder i konnossementet, som DSV havde udarbejdet, skulle fortolkes til skade for DSV.
- Ansvarsbegrænsningsbeløbet skulle derfor beregnes på grundlag af 108 kolli i henhold til Søloven § 281, hvilket oversteg det rejste krav.
- Erstatningsbeløb: Topdanmark Forsikring A/S havde alene godtgjort et tab på 235.125,21 kr. baseret på fakturaværdien. Det yderligere krævede beløb var ikke dokumenteret.
Domslut
DSV Ocean Transport A/S blev dømt til at betale 235.125,21 kr. til Topdanmark Forsikring A/S.
DSV Ocean Transport A/S blev desuden dømt til at betale 39.500 kr. i sagsomkostninger til Topdanmark Forsikring A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser