Command Palette

Search for a command to run...

Reder ansvarlig for manglende underretning om fælleshavari; Søfragtbrevs værnetingsklausul ikke gældende

Dato

2. juli 2020

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

XL Insurance Company SEXL Catlin Northern Europe Axa XL, a Division of Axa (advokat Mads Laage-Petersen Poulsen)
modDamco Denmark A/S (advokat Ulla Fabricius v/ advokat Christian Schaap) og Dezzan Shipping Inc. (advokat Jakob Rosing)

Sagen omhandler et erstatningskrav fra vareforsikringsselskabet XL Insurance Company SE (XL Insurance) mod speditøren Damco Denmark A/S (Damco Denmark) og rederiet Dezzan Shipping Inc. (Dezzan Shipping). Kravet vedrører vandskade på en container med sko, der opstod under brandslukning ombord på skibet MSC London, ejet af Dezzan Shipping. XL Insurance, som vareforsikrer, havde udbetalt erstatning til vareejeren, Ecco Sko A/S, og var indtrådt i dennes krav.

Sagens Baggrund

Ecco Sko indgik aftale med Damco Denmark om transport af sko fra Thailand til Tyskland. Transporten blev viderekontraheret til Maersk Line A/S og derefter til MSC Mediterranean Shipping Company S.A., som opererede skibet MSC London, ejet af Dezzan Shipping. Den 3. oktober 2017 opstod en brand i to containere på dækket, der indeholdt trækul, som var tilbøjeligt til selvantændelse. Branden blev slukket med vand, hvilket forårsagede vandskade på Ecco Skos ladning.

Ecco Sko holdt Damco Denmark ansvarlig for skaden den 12. oktober 2017. Parterne var enige om, at skadens årsag og omfang, samt værdien af den beskadigede ladning, kunne opgøres til 54.015,17 euro.

Parternes Påstande og Anbringender

XL Insurance påstod, at Damco Denmark og Dezzan Shipping solidarisk skulle betale værdien af de beskadigede varer med tillæg af procesrente. XL Insurance gjorde gældende, at der var tale om en fælleshavaribegivenhed i henhold til York-Antwerpen Reglerne (YAR) og Søloven § 461. Dezzan Shipping havde forsømt sin pligt til at informere ladningsejerne om fælleshavariet og indsamle sikkerhed, hvilket fratog Ecco/XL muligheden for at opnå bidrag fra andre ladningsinteresser, jf. Søloven § 465, stk. 2. Damco Denmark hæftede for sine underkontrahenter i henhold til NSAB 2015 § 3, litra B, nr. 1.

Damco Denmark og Dezzan Shipping påstod principalt afvisning og subsidiært frifindelse. Dezzan Shipping påstod endvidere, at Damco Denmark skulle friholdes for ethvert beløb, som Damco måtte blive tilpligtet at betale til XL Insurance.

Dezzan Shippings anbringender:

  • Værneting: Søfragtbrevet indeholdt en værnetingsklausul, der henviste til engelsk ret og English High Court of Justice i London, jf. klausul 26. Dezzan mente, at denne klausul var gyldigt vedtaget og skulle anvendes.
  • Fælleshavari: Dezzan bestred, at der forelå en fælleshavarihandling, da faren for totaltab ikke var af tilstrækkeligt omfang, og branden var begrænset til to containere. Dezzan mente ikke at have pligt til at erklære fælleshavari eller begære havariberegning foretaget.
  • Forældelse: Dezzan gjorde gældende, at kravet var forældet efter den 1-årige frist for lasteskadekrav i Søloven § 501, stk. 1, nr. 6.
  • Ansvarsfrihed: Skaden var en følge af brandslukning, hvilket medførte ansvarsfrihed for transportøren i henhold til Søloven § 276, stk. 1, nr. 2. Dezzan bestred, at skibet var usødygtigt, og henviste til, at trækullet var fejldeklareret af afsenderen.

Damco Denmarks anbringender:

  • Værneting: Damco Denmark påstod afvisning af sagen, da værnetinget ifølge søfragtbrevet var i London. Damco henviste til, at NSAB 2015 var gældende, men at søfragtbrevets vilkår skulle gælde som "lex specialis" for søtransporten.
  • Ansvarsfrihed: Damco påberåbte sig brandundtagelsen i Søloven § 276, stk. 1, nr. 2 og bestred, at skibet var usødygtigt.

XL Insurance bestred Damcos afvisningspåstand som for sent fremsat, jf. Retsplejeloven § 248, stk. 1, 2. pkt..

Sø- og Handelsretten fandt, at:

Værneting

  • Damco Denmarks afvisningspåstand blev ikke taget til følge, da den var fremsat for sent i processen, jf. Retsplejeloven § 248, stk. 1, 2. pkt.. Retten anså sig for rette værneting i forhold til Damco Denmark.
  • Dezzan Shippings værnetingspåstand blev heller ikke taget til følge. Retten fandt, at søfragtbrevet og dets vilkår, herunder værnetingsklausulen, ikke var en del af den transportaftale, der var indgået mellem Ecco Sko og Damco Denmark. NSAB 2015 regulerede forholdet mellem Ecco Sko og Damco Denmark. Da værnetingsklausulen i søfragtbrevet ikke var gyldigt vedtaget, var der værneting ved Sø- og Handelsretten i medfør af Lugano-konventionens artikel 6, stk. 1.

Fælleshavari og Ansvar

  • Retten fastslog, at der forelå en fælleshavaribegivenhed. Brandslukning ombord på et containerskib, der hurtigt kan udvikle sig til fare for skibet og lasten, udgør fælleshavari i henhold til York-Antwerpen Reglerne (YAR) Regel A og III. Skaden på ladningen som følge af vand under brandslukning godtgøres som fælleshavari.
  • Dezzan Shipping blev fundet ansvarlig. Selvom Dezzan ikke var forpligtet til at erklære fælleshavari, havde rederiet pligt til at orientere de berørte ladningsejere (Ecco/XL) om branden og den mulige vandskade. Ved at undlade dette handlede Dezzan ansvarspådragende, da det fratog Ecco/XL en reel mulighed for at få dækket skaden gennem fælleshavaribidrag fra andre ladningsinteresser. Da ladningsejere kun hæfter for havaribidrag med godset, jf. Søloven § 465, stk. 1, og godset var udleveret, var det umuligt for Ecco/XL at opkræve bidrag. Dezzan Shipping skal derfor dække det lidte tab.
  • Damco Denmark blev fundet solidarisk ansvarlig med Dezzan Shipping. Som speditør er Damco ansvarlig for sine medkontrahenter, jf. NSAB 2015 § 3, litra B, nr. 1.

Forældelse

Tabsopgørelse og Sagsomkostninger

  • Værdien af den beskadigede ladning blev ubestridt opgjort til 54.015,17 euro. Efter fradrag af Ecco Sko/XL Insurances eget bidrag til fælleshavari (skønsmæssigt 6,02 euro), udgjorde det samlede tab 54.009,15 euro. Retten fandt ikke grundlag for yderligere reduktion af kravet.

Afgørelse:

  • Damco Denmark A/S og Dezzan Shipping Inc. tilpligtes solidarisk at betale XL Insurance Company SE, XL Catlin Northern Europe, Axa XL modværdien i DKK af EUR 54.009,15 med procesrente fra den 29. juni 2018.
  • Dezzan Shipping Inc. skal friholde Damco Denmark A/S for ethvert beløb, herunder omkostninger, som Damco Denmark A/S måtte blive tilpligtet at betale til XL Insurance i sagen.
  • Damco Denmark A/S og Dezzan Shipping Inc. skal i forening betale XL Insurance Company SE, XL Catlin Northern Europe, Axa XL 64.980 kr. i sagsomkostninger.
  • Dezzan Shipping Inc. skal endvidere betale Damco Denmark A/S 53.980 kr. i sagsomkostninger.
  • De idømte beløb skal betales inden 14 dage og forrentes efter Renteloven § 8 a.

Lignende afgørelser