Transportør ansvarlig for temperaturskade på rejer under søtransport
Dato
16. august 2017
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mette Skov LarsenNiels Bjørn Lindbjerg MortensenOle Sehested
Parter
modAPL Co. Pte. Ltd. (advokat Morten Midtgaard Pedersen) og S-6-16APL Co. Pte. Ltd. (advokat Morten Midtgaard Pedersen)
Sagen omhandler et erstatningskrav fra Codan Forsikring A/S, som vareassurandør for Planets Pride A/S, mod APL Co. Pte. Ltd. (APL) og Unifeeder A/S. Kravet vedrører skade på et parti sushirejer under søtransport fra Vietnam til København.
Transportforløb og Skade
Rejerne blev transporteret i en kølecontainer, der skulle opretholde en temperatur på -20°C. Under den sidste del af transporten fra Hamborg til København, udført af Unifeeder A/S med skibet M/V Condor, opstod der strømsvigt i kølecontaineren. Dette skete natten mellem den 21. og 22. oktober 2014, hvor skibet mødte hårdt vejr (vindstyrke 9-10 Beaufort) i Tyskebugten og Nordsøen. Strømsvigtet medførte, at rejernes temperatur steg til mellem -10,9°C og -19°C, hvilket var højere end den aftalte og krævede temperatur på minimum -18°C.
Besigtigelser og Værdiforringelse
Efter ankomst til København den 25. oktober 2014 blev det konstateret, at vandindtrængning havde beskadiget containerens kølesystem. Selvom de danske veterinærmyndigheder godkendte rejerne til konsum, kunne Planets Pride A/S ikke sælge dem til deres oprindelige kunder (sushifabrikanter) på grund af den forringede holdbarhed og kvalitet. Rejerne måtte i stedet sælges til andre, mindre kunder, hvilket medførte et anslået værditab på 20% af indkøbsprisen, svarende til 310.219 kr.
Parternes Påstande og Anbringender
- Codan Forsikring A/S påstod, at APL Co. Pte. Ltd. skulle betale 310.219 kr. med procesrente. Codan gjorde gældende, at APL var præsumptivt ansvarlig i henhold til Søloven § 275 og § 274, da skaden skete i APL's varetægt, og APL ikke havde bevist, at skaden skyldtes omstændigheder, de ikke var ansvarlige for eller kunne undgå. Det hårde vejr blev ikke anset for uforventeligt.
- APL Co. Pte. Ltd. påstod frifindelse. APL anførte, at Planets Pride ikke havde lidt et tab, da rejerne var godkendt af veterinærmyndighederne. Hvis der var et tab, skyldtes det forkert stuvning af godset af afsenderen (NGO Bros), som APL ikke var ansvarlig for. Alternativt skyldtes skaden uforventeligt hårdt vejr, hvilket ville fritage APL for ansvar i henhold til Søloven § 275. APL påstod desuden, at Unifeeder A/S som udførende transportør var ansvarlig for skaden i henhold til Søloven § 286 og deres interne aftale.
- Unifeeder A/S påstod frifindelse. Unifeeder gjorde gældende, at rejerne ikke led skade i deres varetægt, eller at skaden i givet fald skyldtes hårdt vejr (stormstyrke over kategori 10 på Beaufort-skalaen), hvilket fritager dem for ansvar i henhold til Søloven § 275, stk. 1.
Sø- og Handelsretten fandt, at APL Co. Pte. Ltd. var erstatningsansvarlig over for Codan Forsikring A/S, og at Unifeeder A/S skulle friholde APL Co. Pte. Ltd. for dette krav.
Rettens Begrundelse
- Skadens Årsag: Retten lagde til grund, at kølecontaineren havde strømsvigt fra den 22. oktober 2014 til den 25. oktober 2014, og at dette var årsagen til de forhøjede temperaturer i rejerne. Retten fandt det godtgjort, at rejernes værdi var forringet som følge af de højere temperaturer, uanset veterinærmyndighedernes godkendelse.
- Stuvning: Retten fandt det ikke godtgjort, at de for høje temperaturer skyldtes forkert stuvning, da der ikke var fremlagt temperaturlogs, der kunne dokumentere dette.
- Hårdt Vejr: Retten vurderede, at de oplevede vejrforhold (vindstyrke 9-10 Beaufort) ikke kunne anses for uforventelige eller væsentligt værre end varslet. Kaptajnen havde selv forklaret, at han ville være sejlet ud selv ved varsling om vindstyrker på 9-10 Beaufort. APL havde derfor ikke godtgjort, at skaden skyldtes fejl eller forsømmelser fra APL's side eller nogen, APL svarer for, og APL var derfor erstatningsansvarlig over for Codan i henhold til Søloven § 285, stk. 1 og § 275, stk. 1.
- Unifeeders Ansvar: Retten fastslog, at skaden skete undervejs fra Hamborg til København, hvor rejerne var i Unifeeders varetægt. I det indbyrdes forhold mellem APL og Unifeeder skulle Unifeeder derfor friholde APL for Codans krav på erstatning og sagsomkostninger i henhold til Søloven § 286.
Afgørelse
- APL Co. Pte. Ltd. skal inden 14 dage betale 310.219 kr. til Codan Forsikring A/S med tillæg af procesrente fra den 24. februar 2016.
- APL Co. Pte. Ltd. skal betale sagsomkostninger til Codan Forsikring A/S på 79.926 kr.
- Unifeeder A/S skal inden 14 dage friholde APL Co. Pte. Ltd. for ethvert beløb, inklusiv renter og omkostninger, som APL Co. Pte. Ltd. er blevet pålagt at betale til Codan Forsikring A/S.
- Unifeeder A/S skal inden samme frist betale APL Co. Pte. Ltd. 54.700 kr. i sagsomkostninger.
Lignende afgørelser