Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afbestillingsforsikring: Manglende dækning af restbeløb grundet grov uagtsomhed

Dato

10. januar 2018

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Rejse

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

Danske Forsikring (ved Topdanmark)

Dokument

Klageren havde en årsrejseforsikring med afbestillingsforsikring i Danske Forsikring og klagede over størrelsen af den erstatning, selskabet havde udbetalt i forbindelse med afbestilling af en rejse på grund af sygdom. Klageren klagede også over selskabets manglende vejledning om at kontakte selskabet før betaling af rejsens restbeløb.

Sagens omstændigheder

  • Klageren bestilte en rejse den 23/9 2016 og betalte et depositum på 14.486 kr.
  • Den 18/4 2017 betalte klageren restbeløbet på 26.782 kr.
  • Afrejsen var planlagt til den 28/5 2017, og hjemkomsten til den 15/6 2017.
  • Den 2/5 2017 afbestilte klageren rejsen.
  • Selskabet anerkendte, at klageren efter køb af rejsen havde fået konstateret en akut alvorlig sygdom og dækkede depositummet på 14.486 kr.
  • Rejseselskabet refunderede halvdelen af restbeløbet, 13.391 kr.

Klagerens påstand

Klageren krævede, at selskabet dækkede det resterende beløb på 13.391 kr. Klageren anførte, at selskabet havde en informationspligt i forbindelse med hans henvendelse den 15/4 2017, hvor han ikke nævnte restbeløbet, men selskabet burde have oplyst ham om konsekvenserne, da de har større viden om forsikringsvilkårene.

Selskabets afvisning

Selskabet afviste at dække yderligere med henvisning til, at klageren ved grov uagtsomhed ikke havde begrænset skaden, jf. Forsikringsaftaleloven § 52. Selskabet henviste til, at klageren indbetalte restbeløbet kort efter udskrivelse fra hospitalet og afventede yderligere behandling for en alvorlig hjertesygdom. Selskabet anførte, at det fremgik af vilkårene, at klageren skulle kontakte selskabet inden betaling af restbeløbet, hvis han blev syg før denne indbetaling.

Ankenævnet fandt, at forsikringsselskabet var berettiget til at afvise dækning for den resterende del af restbeløbet.

Begrundelse for afgørelsen:

  • Klageren havde siden marts 2017 været vidende om et forventet behandlingsbehov grundet en alvorlig hjertesygdom.
  • Klageren havde oplevet en tiltagende forværring af sine gener og var blevet behandlet med DC-konvertering.
  • Klageren havde forud for betaling af restbeløbet været indlagt på hospitalet og gentagne gange haft anfald med uro, svimmelhed og kvalme.
  • Selskabet havde ikke pligt til udtrykkeligt at informere klageren om muligheden for at afbestille rejsen og undlade at indbetale restbeløbet, da klageren ikke oplyste om sygdommens alvor og den forestående indbetaling af et større restbeløb under telefonsamtalen den 15/4 2017.

Som følge heraf blev det bestemt, at klageren ikke fik medhold.

Lignende afgørelser