Huslejenævnets afgørelse om lejers betaling for istandsættelse ved fraflytning af rækkehus
Sagsnr
630-116548
Dato
27. marts 2025
Eksterne links
Læs hele sagenKommune
Vejle
Medhold
LANDLORD
Besigtigelse
Ikke afholdt
Huslejenævnet i Vejle Kommune modtog en henvendelse fra lejerne vedrørende en tvist om fraflytning af et rækkehus på 132 m² med 5 værelser, som de havde lejet fra den 1. november 2023. Sagen omhandlede lejernes uenighed i udlejers krav om betaling for istandsættelse i forbindelse med fraflytningen.
Lejernes argumenter
Lejerne anfægtede udgifterne til materialer og vicevært, idet de mente, at udlejer ikke havde fremsendt en tilstrækkelig specifikation af udgifterne. De accepterede kun udgiften til rengøring, hvis den inkluderede fjernelse af ukrudt, fliserens og rengøring efter håndværkere. Lejerne fastholdt desuden, at de ikke havde modtaget overslag på misligholdte poster i henhold til bekendtgørelse 640 af 15. juni 2006, og at der ved indflytning var mangler ved gulve og en plade, som de derfor ikke burde hæfte for. De anfægtede også udgiften til maling og materialer, da de fandt merprisen i forhold til udlejers overslag ubegrundet i markedsprisen, og de mente, at udgiften til viceværtens udbedring af dæksel og hul i loftplade var for høj.
Udlejers argumenter
Udlejers repræsentant fastholdt, at kravene var berettigede og dokumenterede som rimelige, og at der ikke var krav om en mere specifik angivelse af priser. Det blev præciseret, at udgiften til materialer vedrørte malerarbejdet, og at viceværtudgiften dækkede udbedring af mangler i forbindelse med istandsættelsesarbejderne. Udlejer fastholdt, at kravene var specificeret og berettigede.
Sagens forløb og dokumentation
Lejekontrakten indeholdt en indvendig vedligeholdelsespligt for lejerne, specificeret i et tillæg. Der blev afholdt indflytningssyn den 8. november 2023, hvor lejerne var til stede og kvitterede for modtagelse af indflytningsrapporten. Lejerne fremsendte en fejl- og mangelliste den 22. november 2023. Lejemålet blev opsagt den 1. juni 2024 med virkning fra den 30. september 2024. Ved fraflytningssynet den 16. september 2024 var lejerne til stede, kvitterede for modtagelse af fraflytningsrapporten og erklærede sig enige i den vedligeholdelsesstand, der fremgik af rapporten, samt de aftalte udbedringer og hæftelser herfor. Flytteopgørelsen blev fremsendt til lejerne den 27. november 2024. Huslejenævnet undersøgte af egen drift, om formalia i Lejeloven § 90 og Lejeloven § 187 var overholdt i forbindelse med ind- og fraflytningen.
Huslejenævnet afgjorde den 20. marts 2025, at lejerne skal betale for istandsættelse i henhold til flytteopgørelsen af 27. november 2024. Udlejer fik således medhold i sagen.
Nævnets begrundelse
Nævnet fandt, at formalia i Lejeloven § 90 og Lejeloven § 187 var overholdt i forbindelse med lejernes ind- og fraflytning. Det blev bemærket, at bekendtgørelse 640 af 15. juni 2006 ikke fandt anvendelse for lejeforholdet, da den kun gælder for boliger udlejet efter almenlejeloven.
- Maling (17.946,87 kr.): Lejerne havde i fraflytningsrapporten og i deres svar af 3. marts 2025 erklæret sig enige i nødvendigheden af malerarbejdet. Nævnet fandt efter gennemgang af de fremlagte dokumenter ingen anledning til at anfægte udgiftens størrelse eller lejernes forpligtelse til at betale herfor.
- Rengøring (3.250 kr.): Fraflytningsrapporten specificerede opgaver som afkalkning af bruseniche/armatur, rengøring af gulve og dør samt rydning/rengøring af indkørsel. Nævnet fandt, at udlejer havde specificeret og dokumenteret sit krav i henhold til Lejeloven § 187 og fandt ingen anledning til at anfægte udgiften.
- Vicevært (1.122,37 kr.): Udgiften omfattede reparation af loft i badeværelse, reparation af badeværelseselement og reparation af loft i entre. Huslejenævnet fandt, at udlejer havde specificeret og dokumenteret sit krav i henhold til Lejeloven § 187 og fandt ingen anledning til at anfægte udgiften.
Afgørelsen blev truffet i medfør af Lejeloven § 190. Nævnets afgørelse kan indbringes for Boligretten i Kolding inden for 4 uger fra modtagelse af afgørelsen, jf. Lov om boligforhold § 88. Udlejer skal desuden orientere beboerrepræsentationen eller alle lejere om afgørelser, hvor lejer har fået medhold, jf. Lejeloven § 194.
Lignende afgørelser