Stadfæstelse af landzonetilladelse til to sheltere i Haderslev Kommune
Dato
24. oktober 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes landzonetilladelse til opførelse af to
Haderslev Kommune meddelte den 7. december 2023 landzonetilladelse til opførelse af to sheltere på matr.nr. [M1] Stursbøl, Oksenvad. Afgørelsen blev efterfølgende påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, Haderslev.
Ejendoms- og områdebeskrivelse
Ejendommen er beliggende i landzone, er ejet af Naturstyrelsen og er noteret som fredskov uden eksisterende bygninger. I kommuneplan 2021 for Haderslev Kommune er området udpeget som bevaringsværdigt landskab, naturbeskyttelsesområde, med økologiske forbindelser og kulturhistoriske bevaringsværdier. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer.
Det ansøgte projekt
Ansøgningen omfatter opførelse af to sheltere, hver på 11 m², som en del af et større projekt med i alt 288 sheltere på Naturstyrelsens arealer. Shelterne har dimensionerne H: 1,320 m – 1,760 m, L: 2,750 m, B: 3,665 m og vil blive beklædt med sort træ.
Kommunens begrundelse for tilladelsen
Haderslev Kommune lagde i sin afgørelse vægt på, at shelterne er små, lette bygninger opført i naturmaterialer, som nemt kan flyttes. Kommunen vurderede, at projektet ikke ville forringe naturværdierne eller de omkringliggende naturområder. Der blev stillet vilkår om placering uden for en beskyttelseslinje for fortidsminder, og kommunen fandt, at projektet ikke ville have en væsentlig negativ påvirkning på beskyttede landskaber og var i overensstemmelse med kommuneplanen.
Klagerens anbringender
Danmarks Naturfredningsforening anførte i sin klage, at landzonetilladelsen ville være i strid med planlovens landzonebestemmelser, idet shelterne betragtes som permanente bygninger. Klageren fremhævede desuden, at kommunen ikke havde vurderet projektets påvirkning af omgivelserne i form af affald, støj og uro, og at der manglede en overordnet plan for placering af sheltere i kommunen. Endelig frygtede klageren, at tilladelsen kunne skabe uønsket præcedens.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Haderslev Kommunes landzonetilladelse til opførelse af to sheltere.
Planklagenævnets kompetence og landzoneregler
Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan også tage stilling til retlige spørgsmål, herunder om et forhold er omfattet af en undtagelsesbestemmelse, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne i Planloven § 5 u eller §§ 36-38 fandt anvendelse, og at det ansøgte derfor krævede landzonetilladelse.
Generelle principper for landzonetilladelser
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Administrationen af reglerne skal varetage landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Der lægges stor vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.
Bebyggelse til rekreative formål
Praksis tillader landzonetilladelser til almene rekreative formål, hvis det er foreneligt med landskabelige og planlægningsmæssige hensyn. Tilladelser til fritliggende sheltere og lignende gives typisk i områder, der anvendes til rekreative formål med offentlig adgang.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Haderslev Kommunes vurdering. Nævnet lagde vægt på, at shelterne er mindre, primitive bygninger, der kan flyttes efter behov, skal anvendes til rekreative formål, placeres i statsskov og er offentligt tilgængelige.
Planklagenævnet stadfæster Haderslev Kommunes afgørelse af 7. december 2023. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 2.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser