Stadfæstelse af landzonetilladelse til etablering af 8 boligenheder i eksisterende bygning
Dato
22. april 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Næstved Kommunes landzonetilladelse til etablering af 8 nye
Næstved Kommune meddelte den 19. juli 2023 landzonetilladelse til etablering af otte boligenheder i en uudnyttet tagetage på ejendommen [A1], Atterup, 4171 Glumsø. Tilladelsen omfattede desuden etablering af syv parkeringspladser, udvidelse af et eksisterende affaldsskur og opførelse af et nyt skur. En nabo klagede over afgørelsen til Planklagenævnet.
Ejendommens karakteristika og kommuneplanforhold
Ejendommen, der er på ca. 4 ha, ligger i landzone og er registreret med flere bygninger, herunder en etageboligbygning fra 1860, der fungerer som kloster med 15 lejligheder. Området er udpeget som bevaringsværdigt landskab, skovrejsningsområde og værdifuldt kulturmiljø i kommuneplan 2021 for Næstved Kommune. Den bygning, hvor boligenhederne ønskes etableret, er klassificeret som bevaringsværdig i kategori 3. Dele af ejendommen er desuden omfattet af fredskovsområde, naturbeskyttelsesområde, værdifuldt landbrugsområde og en skovbyggelinje. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer.
Ansøgningens omfang
Ansøgningen omhandlede etablering af otte boligenheder på 48-64 m² i den uudnyttede tagetage. Dette indebar renovering af kviste, efterisolering af funker samt udskiftning og udvidelse af tagvinduer for at opfylde bygningsreglementets krav. Derudover blev der ansøgt om syv parkeringspladser, en udvidelse af et eksisterende affaldsskur med 12 m² og opførelse af et nyt skur på 36 m² til depot.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Næstved Kommune traf afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 10 og Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen begrundede tilladelsen med, at boligenhederne etableres i en eksisterende bygning, der allerede fungerer som udlejningsejendom med flere boligenheder. Kommunen vurderede, at etableringen kunne ske uden væsentlige ydre om- eller tilbygninger og uden at ændre væsentligt på det bestående miljø, herunder kulturmiljøet. Renoveringen af tagetagen blev anset for at bidrage til bygningens og kulturmiljøets bevarelse. Kommunen lagde også vægt på, at tag og kviste renoveres i respekt for bygningens bevaringsværdi, og at de øvrige tiltag (parkeringspladser, skure) kunne indpasses naturligt. Endvidere vurderede kommunen, at det ansøgte ikke ville påvirke et Natura 2000-område væsentligt eller forringe levevilkårene for beskyttede dyre- og plantearter.
Planklagenævnet stadfæstede Næstved Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til etablering af otte boligenheder i en uudnyttet tagetage samt tilhørende faciliteter. Nævnet fandt, at det ansøgte krævede landzonetilladelse, da ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38 fandt anvendelse.
Planklagenævnets vurdering af landzonetilladelse
Nævnet vurderede, at der kunne meddeles tilladelse efter Planlovens § 35, stk. 10, som giver mulighed for at etablere flere boligenheder i en eksisterende bygning i landzone, forudsat at bygningen er egnet, og at boligenhederne kan indrettes uden væsentlig om- eller tilbygning. Nævnet lagde vægt på, at den eksisterende bygning allerede var indrettet med boligenheder og fungerede som udlejningsejendom. Det blev også fremhævet, at boligenhederne indrettes inden for eksisterende bygningsmæssige rammer, og at ændringerne af bygningens ydre, herunder etablering af nye kviste, ikke væsentligt ændrede bygningens fremtræden. Nævnet fandt desuden, at der ikke var landskabelige, naturmæssige eller andre hensyn, der var til hinder for tilladelsen.
Hensyn til naboens gener
Planklagenævnet anerkendte, at etablering af yderligere boligenheder i nogen grad kunne medføre gener for klageren som følge af øget trafik. Nævnet fandt dog ikke, at de forventede trafikgener var så væsentlige, at de i sig selv kunne begrunde et afslag på tilladelsen. Nævnet bemærkede, at ejendommen allerede blev anvendt til helårsudlejning, og at der derfor i forvejen var trafik. Endvidere understregede nævnet, at formålet med landzonereglerne ikke er at regulere færdselsmæssige eller ordensmæssige forhold, som i stedet skal varetages af politiet efter færdselslovgivningen eller straffelovgivningen.
Lignende afgørelser