Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage indgivet af beboere i Viborg Kommune til Miljø- og Fødevareklagenævnet vedrørende Viborg Kommunes Klimaplan 2022-2050. Klagen er rettet mod kommunens beslutning om ikke at udarbejde en miljøvurdering af klimaplanen.

Baggrund for Klimaplanen

Viborg Kommune har som deltager i projektet "DK2020 – klimaplaner i hele Danmark" udarbejdet en klimaplan. Denne plan blev vedtaget af Viborg Byråd den 18. maj 2022, hvor det samtidig blev besluttet, at planen ikke var omfattet af krav om miljøvurdering. Kommunen begrundede dette med, at klimaplanen i sin overordnede detaljeringsgrad ikke fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser, der er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1 og 2, og at den ikke forventes at have væsentlig indvirkning på miljøet eller Natura 2000-områder.

Klimaplanen opstiller overordnede målsætninger om klimaneutralitet inden 2050 og en reduktion af drivhusgasudledninger på 70 % inden 2030 i forhold til 1990-niveauet. Planen beskriver indsatsområder som energi, transport, landbrug og natur, uddannelse, affald, erhvervsliv samt kommunen som organisation. Den indeholder dog ikke stedspecifikke udpegninger eller konkrete bestemmelser for anlæg.

Klagerens Anbringender

Klagerne har anført, at klimaplanen skal miljøvurderes og kræver en Natura 2000-konsekvensvurdering i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF (SMV-direktivet) og EU’s habitatdirektiv. De påpeger, at der sideløbende med klimaplanens udarbejdelse er indgået konkrete planer for grøn omstilling, herunder for en energipark ved Tjele Langsø, som vil omfatte vindmøller, solceller og biogasanlæg. Klagerne henviser til et tidligere projekt med vindmøller ved Tjele Langsø, som blev ophævet og hjemvist af Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet på grund af påvirkning af Natura 2000-området nr. 33 Tjele Langsø og Vinge Møllebæk, især med hensyn til taigasædgås. De frygter, at den nye energipark vil medføre et 100 % habitattab for taigasædgås.

Klagerne har desuden anmodet om opsættende virkning, hvilket nævnet har valgt at realitetsbehandle i stedet for at træffe en delafgørelse.

Kommunens Svar

Viborg Kommune har fastholdt, at klimaplanen ikke er omfattet af miljøvurderingslovens krav om screening eller miljøvurdering, da den ikke fastlægger rammer for anlægsprojekter.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over, at der ikke er udarbejdet en miljøvurdering i forbindelse med Viborg Kommunes Klimaplan 2022-2050. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.

Nævnets Prøvelse og Kompetence

Nævnet har begrænset sin prøvelse til spørgsmålet om, hvorvidt klimaplanen er omfattet af Miljøvurderingsloven. Det følger af Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2, at nævnet kan begrænse sin prøvelse til de væsentligste forhold. Nævnet har ikke kompetence til at behandle spørgsmål om udtagning af arealer fra Natura 2000-områder.

Vurdering af Klimaplanens Karakter

Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at Viborg Kommunes Klimaplan 2022-2050 ikke er omfattet af Miljøvurderingsloven § 2, stk. 1, litra a og Miljøvurderingsloven § 8, da den ikke fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser eller medfører krav om en vurdering af virkningen på Natura 2000-områder. Nævnet har lagt vægt på, at klimaplanen udelukkende fastsætter overordnede målsætninger for den grønne omstilling i Viborg Kommune. Planen opstiller ikke præcise kriterier eller vilkår, der er af styrende og dominerende karakter for efterfølgende beslutninger om anlægstilladelser, idet indholdet er for upræcist. Den udpeger heller ikke specifikke områder til anlægsaktiviteter eller indeholder konkrete bestemmelser om udformning af anlæg.

Nævnet bemærker, at selvom klimaplanens bilag 1 nævner etablering af en energipark, fastsætter planen ikke bestemmelser, der er afgørende for, om konkrete anlægsprojekter kan meddeles anlægstilladelse. Da planen omfatter hele Viborg Kommune og ikke indeholder stedspecifikke reguleringer, kan den ikke i sig selv anses for at påvirke Natura 2000-områder.

Klageadgang og Konkrete Projekter

Nævnet kan ikke tage stilling til den del af klagen, der vedrører selve klimaplanen, herunder tidspunktet for dens tilvejebringelse, da klageadgangen efter Miljøvurderingsloven § 48, stk. 4 alene omfatter miljøvurderingen af en sådan plan. Vedrørende klagers henvisning til et konkret ansøgt anlægsprojekt ved Tjele Langsø, bemærker nævnet, at det kun kan tage stilling til en klage over en screeningsafgørelse efter Miljøvurderingsloven § 21 eller en tilladelse efter Miljøvurderingsloven § 25 for et konkret projekt, hvis en sådan afgørelse er truffet og påklaget rettidigt. Viborg Kommune har endnu ikke færdigbehandlet den nævnte ansøgning.

Lignende afgørelser