Command Palette

Search for a command to run...

Odsherred Kommune traf den 12. september 2019 afgørelse om, at opførelse af en jorddækket kælder på en ejendom i Nykøbing Sjælland var i overensstemmelse med lokalplan nr. 2S.09, Sommerhusområde Burvænget, Lumsås. Denne afgørelse blev ikke meddelt direkte til klageren, en grundejerforening.

Klageforløb og tidslinje

Den 17. februar 2020 sendte to naboer en e-mail til kommunen vedrørende uoverensstemmelse mellem byggetilladelsen og det udførte arbejde. Denne e-mail blev sendt i kopi til et bestyrelsesmedlem i grundejerforeningen, som den 25. februar 2020 henvendte sig til kommunen med spørgsmål til byggetilladelsen.

Klagerens repræsentant indgav den 21. november 2020 en klage til Byggeklageenheden under Nævnenes Hus over kommunens afgørelse af 12. september 2019. Klageren oplyste, at en e-mailklage var sendt til kommunen den 21. oktober 2020, og at kommunen besvarede denne samt fremsendte afgørelsen den 3. november 2020.

Klagen oversendes

Byggeklageenheden afviste den 17. december 2020 at behandle klagepunktet vedrørende overskridelse af bebyggelsesprocenten på grund af manglende kompetence og oversendte klagen til Planklagenævnet. Klageren indgav herefter en klage i klageportalen til Planklagenævnet den 6. januar 2021.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Nævnet baserede sin afgørelse på reglerne i Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 og Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1 samt Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 3, stk. 1.

Klagefristens starttidspunkt

Nævnet fastslog, at klagefristen på fire uger senest skulle beregnes fra den 17. februar 2020. Dette skyldtes, at klageren på dette tidspunkt modtog en e-mail fra naboer, der henviste til byggetilladelsen af 12. september 2019, og et bestyrelsesmedlem i grundejerforeningen efterfølgende henvendte sig til kommunen med spørgsmål om afgørelsen. Klageren måtte derfor anses for at have fået kendskab til afgørelsen på dette tidspunkt. Klagefristen udløb således den 16. marts 2020.

Afbrydelse af klagefristen

Planklagenævnet vurderede, at klagerens e-mail af 25. februar 2020 ikke kunne opfattes som en klage. Klagen, der blev indgivet til Byggeklageenheden den 21. november 2020, skete ca. 8 måneder efter klagefristens udløb. Selvom Forvaltningsloven § 7, stk. 2 indebærer en pligt for myndigheder til at videresende henvendelser til rette myndighed, fandt nævnet ikke anledning til at vurdere, om fejlen var undskyldelig, da klagen var indgivet så sent. Klagerens e-mail af 21. oktober 2020 til kommunen blev også anset for at være indgivet efter klagefristens udløb.

Undskyldelige omstændigheder

Nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra en overskridelse af klagefristen på ca. 8 måneder. Der blev lagt vægt på overskridelsens længde, nævnets restriktive praksis vedrørende klagefrister, fraværet af særlige forhold, der talte for en fravigelse, samt hensynet til andre parter med modsatrettede interesser i sagen.

Afgørelse

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser