Lovforslag om forsøgsordning for selvkørende enheder
Kort Titel
2020/1 SF.L L 37
Dato
8. oktober 2020
Vedtaget
4. december 2020
Ikraft
22. december 2020
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Transport- og Boligministeriet
- Etablerer en forsøgsordning for kørsel med selvkørende enheder på afgrænsede områder med begrænset færdsel.
- Definerer en selvkørende enhed som et førerløst, emissionsfrit køretøj med lav hastighed, typisk op til 6-15 km/t.
- Kræver, at en fysisk person altid skal kunne overtage kontrollen med enheden, enten i nærheden eller via fjernstyring.
- Pålægger tilladelsesindehaveren det objektive erstatningsansvar og forsikringspligten for skader forvoldt af enheden.
- Fritager selvkørende enheder fra almindelig køretøjsregistrering og nummerpladekrav, men indfører krav om identifikationsnummer.
- Bemyndiger transportministeren til at fastsætte detaljerede regler for forsøgene, føre tilsyn og opkræve gebyrer for administration.
- Præciserer at forsøg kun kan udføres af erhvervsdrivende, forskningsinstitutter og offentlige myndigheder, og at personbefordring ikke er tilladt.
Lovforslaget har til formål at skabe de juridiske rammer for en forsøgsordning for selvkørende enheder i Danmark. Formålet er at muliggøre test og udvikling af ny teknologi, såsom små leveringsrobotter eller serviceenheder, på en færdselssikkerhedsmæssigt forsvarlig måde. Loven ændrer færdselsloven for at regulere disse forsøg og lov om registrering af køretøjer for at undtage enhederne fra almindelig registrering.
Definition og Anvendelsesområde
Lovforslaget indfører en ny paragraf i færdselsloven, § 92 l, som definerer en selvkørende enhed som:
- Et førerløst og emissionsfrit køretøj (f.eks. el-drevet).
- Indrettet til at køre med lav hastighed (som udgangspunkt op til 6 km/t, maksimalt 15 km/t).
- Teknisk indrettet således, at en fysisk person kan overtage kontrollen.
Kørsel med disse enheder på færdselslovens område må kun ske efter tilladelse fra transportministeren. Tilladelse kan kun gives til kørsel på strækninger og områder, der kun i begrænset omfang anvendes til almindelig færdsel, f.eks. interne veje på virksomhedsområder, stisystemer, havneområder eller byggepladser. Der kan ikke gives tilladelse til kørsel på almindelige kørebaner eller cykelstier, hvor den almindelige trafik afvikles.
Tilladelsesordning og Krav
- Ansøgere: Tilladelse kan kun gives til erhvervsdrivende, forsknings- og undervisningsinstitutter samt offentlige myndigheder. Privatpersoner kan ikke opnå tilladelse.
- Forbud: Enhederne må ikke anvendes til personbefordring.
- Ansøgningsproces: Transportministeren udsteder tilladelse efter høring af den relevante vejmyndighed (kommune, Vejdirektoratet eller privat vejejer) og underretter politiet før forsøgets start.
- Vilkår: Ministeren kan fastsætte specifikke vilkår for en tilladelse, f.eks. om geografisk og tidsmæssig afgrænsning af forsøget.
Drift, Sikkerhed og Regulering
Et centralt sikkerhedskrav er, at en fysisk person altid skal kunne overtage kontrollen med enheden. Dette kan ske enten ved at personen befinder sig i umiddelbar nærhed (f.eks. med en fjernbetjening) eller fra et kontrolcenter via fjernstyring.
Den fysiske person, der kan overtage kontrollen, er underlagt færdselslovens regler om spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer (§§ 53 og 54).
Transportministeren får bemyndigelse til at fastsætte en række detaljerede regler, herunder:
- Tekniske krav: Hastighed, lygteføring, signaler, og krav om identifikationsnummer i stedet for nummerplade.
- Krav til operatøren: Alderskrav (f.eks. 18 år), kompetencer og placering (f.eks. krav om at befinde sig i Danmark).
- IT-sikkerhed: Regler for at sikre enheden mod ulovlig overtagelse og for at beskytte privatlivets fred, f.eks. ved at kræve automatisk pixelering af billeder fra enhedens kameraer.
- Fravigelse af færdselsregler: Ministeren kan fravige visse færdselsregler (kap. 2-5 og 10) og f.eks. fastsætte, at enhederne adfærdsmæssigt skal følge reglerne for gående.
Ansvar, Forsikring og Straf
Lovforslaget placerer det juridiske ansvar entydigt hos tilladelsesindehaveren for at skabe klarhed.
Ansvarsområde | Standardregel for motorkøretøjer | Regel for selvkørende enheder i forsøg |
---|---|---|
Objektivt erstatningsansvar | Påhviler ejer eller bruger | Påhviler tilladelsesindehaveren |
Forsikringspligt | Påhviler ejer eller bruger | Påhviler tilladelsesindehaveren |
Gebyr for manglende forsikring | Pålægges ejer eller bruger | Pålægges tilladelsesindehaveren |
For strafansvar gælder:
- Hvis en fysisk person aktivt styrer enheden, gælder det almindelige føreransvar.
- Ministeren bemyndiges til at fastsætte regler for ansvaret, når enheden kører selv, herunder for den person, der har pligt til at overvåge og gribe ind.
Tilsyn og Finansiering
Forsøgsordningen bliver brugerfinansieret.
- Tilsyn: Transportministeren fører tilsyn med de godkendte forsøg.
- Gebyrer: Der indføres gebyr for behandling af ansøgninger og for udførelse af tilsyn, som opkræves efter medgået tid. Ansøgeren/tilladelsesindehaveren skal også dække eventuelle udgifter til ekstern sagkyndig bistand og andre offentlige omkostninger forbundet med forsøget.
Ændringer i Lov om Registrering af Køretøjer
For at undgå unødigt bureaukrati ændres lov om registrering af køretøjer, så selvkørende enheder, der deltager i forsøgsordningen, undtages fra den almindelige pligt til registrering og krav om nummerplade. I stedet vil der blive fastsat regler om et unikt identifikationsnummer for hver enhed.
Ikrafttrædelse
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2021.
Lignende afgørelser