Lovforslag om forenkling af kommunernes administrative krav på socialområdet og tilbagerulning af danmarkskortets skærpede behandlingskrav
Myndighed
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Publiceringsdato
27. juni 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Social og omsorg
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Lovforslaget er en del af regeringens målsætning om at gennemføre en grundlæggende frisættelse af velfærdssamfundet ved at afskaffe unødig regulering og kontrol. Forslaget ændrer lov om retssikkerhed og administration på det sociale område med henblik på at give kommunerne større frihed og ansvar i deres administration.
Hovedændringer
Danmarkskortet
- Tilbageruller de skærpede krav fra 2022 vedrørende kommunernes behandling af danmarkskortet
- Fjerner kravet om at kommunerne skal tage stilling til udarbejdelse af handlingsplaner
- Ophæver Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommuner at udarbejde handlingsplaner
- Bevarer grundkravet om årlig behandling af danmarkskortet i kommunalbestyrelsen
Administrative lettelser
- Giver kommunalbestyrelser mulighed for at delegere behandlingen af Ankestyrelsens praksisundersøgelser til et stående udvalg
- Fjerner Ankestyrelsens beføjelse til at kræve kommunal behandling af andre undersøgelser end praksisundersøgelser
- Indfører fleksibilitet i forhold til mellemkommunal refusion for hjælpemiddeludgifter
Økonomiske konsekvenser
- Medfører besparelser på 1,4 mio. kr. i 2025
- Fordeles ligeligt mellem Ankestyrelsen (0,7 mio. kr.) og kommunerne (0,7 mio. kr.)
- Kommunerne modregnes ikke for besparelserne grundet aftale om nedbringelse af administrative udgifter
Øvrige forhold
- Lovforslaget vurderes at overholde principperne for digitaliseringsklar lovgivning
- Medfører ingen administrative konsekvenser for borgere eller erhvervsliv
- Har ingen klimamæssige eller miljømæssige konsekvenser
- Indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Lignende afgørelser