Lovforslag om ligestilling af adopterede i forhold til kontanthjælp
Myndighed
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Publiceringsdato
28. marts 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Arbejdsmarked
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har til formål at ændre lov om aktiv socialpolitik for at sikre, at personer, der som mindreårige er adopteret til Danmark fra udlandet, stilles socialt og økonomisk som var de født i riget.
Hovedformål med lovforslaget
Regeringens intention er at fjerne en utilsigtet konsekvens af de gældende regler, hvor internationalt adopterede, på grund af deres registrering som indrejst i CPR-registret, bliver omfattet af skærpede krav for at modtage kontanthjælp. Forslaget skal sikre, at disse borgeres tilhørsforhold til det danske samfund ikke drages i tvivl, og at de får samme rettigheder som personer født i Danmark.
Gældende regler og den foreslåede ændring
Efter gældende regler er retten til de højere kontanthjælpssatser betinget af et opholdskrav (lovligt ophold i riget i 9 ud af de seneste 10 år) og et beskæftigelseskrav (svarende til 2,5 års fuldtidsarbejde inden for de seneste 10 år). Borgere, der ikke opfylder disse krav, modtager en lavere ydelse og er omfattet af en arbejdspligt på 37 timer om ugen.
Lovforslaget introducerer en ny undtagelse i § 11, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik. Denne undtagelse ligestiller personer, der som mindreårige er adopteret fra udlandet af en adoptant med lovligt ophold i Danmark, med personer født i Danmark. Det betyder konkret:
- Deres opholdstid regnes fra fødselsdatoen, ikke indrejsedatoen.
- De vil som udgangspunkt ikke være omfattet af beskæftigelseskravet, medmindre de efter adoptionen har haft længerevarende udlandsophold.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Lovforslaget medfører begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige. For borgerne betyder det, at de skal kunne dokumentere deres adoption over for kommunen, da oplysningen ikke findes i centrale registre. Dette pålægger kommunerne en øget administrativ opgave med manuel sagsbehandling.
Økonomiske konsekvenser (mio. kr. efter skat og tilbageløb) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Varigt |
---|---|---|---|---|---|
I alt offentlige udgifter | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Heraf statslige udgifter | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Heraf kommunale udgifter | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Ikrafttrædelse
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025. Dette tidspunkt er valgt for at falde sammen med ikrafttrædelsen af det nye kontanthjælpssystem og andre relaterede lovændringer.
Lignende afgørelser