Command Palette

Search for a command to run...

Huslejenævnet nedsætter lejers andel af malerudgifter ved fraflytning og fastsætter frist for depositumtilbagebetaling

Sagsnr

621-117139

Dato

24. april 2025

Eksterne links

Læs hele sagen

Kommune

Kolding

Medhold

SHARED

Besigtigelse

Ikke afholdt

Sagen omhandler en tvist mellem lejer og udlejer vedrørende omfanget af istandsættelse ved fraflytning samt tilbagebetaling af depositum. Lejemålet havde varet i cirka to år.

Tvistens kerne

Lejer og udlejer var uenige om, hvilke istandsættelsesarbejder der skulle udføres ved fraflytning. Udlejer fremsatte krav om betaling for malerarbejde og rengøring.

Udlejers krav og lejers indsigelser

Udlejer krævede betaling for maleristandsættelse og rengøring. Lejer gjorde indsigelse mod omfanget af malerarbejdet. Der var ikke indgået en specifik aftale om istandsættelsen. Ifølge kontrakten påhvilede indvendig vedligeholdelse lejeren.

Huslejenævnets undersøgelse

Huslejenævnet undersøgte, om formkrav og frister var overholdt i henhold til Lejeloven § 90 og Lejeloven § 187. Nævnet vurderede, om udlejers krav om istandsættelse var tilstrækkeligt specificeret, især for malerarbejdet, og om det var påkrævet i henhold til Lejeloven § 112, stk. 2. Nævnet lagde vægt på, at flyttesynsrapporten skal være entydig. Derudover blev lejemålets stand ved indflytning, baseret på indflytningsrapport og mangelliste, samt boperiodens længde inddraget i vurderingen. Nævnet undersøgte også udlejers tilbageholdelse af depositum til dækning af uafregnede varme- og vandregnskaber.

Huslejenævnet traf en afgørelse, der delvist gav medhold til både lejer og udlejer.

Afgørelse om istandsættelse

Lejers andel af udgiften til maleristandsættelse blev nedsat med 1/3. Nævnet begrundede dette med, at udlejers krav ikke var tilstrækkeligt specificeret, da det ikke var anført flade for flade, hvilke vægge der skulle males, og årsagen hertil. Flyttesynsrapporten skal udformes, så der ikke er tvivl om, hvilke flader der skal istandsættes. Nævnet anerkendte dog, at der var behov for en vis istandsættelse baseret på fotos og prisen for det udførte arbejde, og at der ikke var opkrævet for fuldmaling. Nedsættelsen skyldtes også boperiodens længde (ca. 2 år) og lejemålets stand ved indflytning, som ikke var korrekt. Kravet vedrørende rengøring blev godkendt uden bemærkninger.

Afgørelse om depositum

Udlejer fik medhold i at tilbageholde en del af depositummet til dækning af ikke afregnede varme- og vandregnskaber. Det resterende depositum skal tilbagebetales til lejeren senest den 15. juni 2025. Nævnet understregede, at en senere tilbagebetaling vil blive anset for en overtrædelse, der skal indberettes til Grundejernes Investeringsfond, og som sammen med eventuelle andre overtrædelser kan medføre frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme, jf. Lov om boligforhold § 20 og Lov om boligforhold § 21, stk. 2. En indbringelse af nævnets afgørelse for boligretten vil dog udsætte indberetningen, medmindre en eventuel dom ikke efterleves.

Lignende afgørelser