Fradrag for befordring mellem Danmark og Polen godkendt - Sædvanlig bopæl i Polen
Dato
24. april 2025
Hoved Emner
Fradrag og afskrivninger
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Befordringsfradrag, Sædvanlig bopæl, Grænsegænger, Centrum for livsinteresser, Udenlandsk arbejdskraft, Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Polen
Lovreferencer
Sagen omhandler en polsk statsborger, der arbejdede i Danmark og søgte om befordringsfradrag for kørsel mellem sin bopæl i Polen og sin arbejdsplads i Danmark for indkomståret 2023. Det centrale spørgsmål var, om hans bopæl i Polen kunne anses for at være hans "sædvanlige bopæl" i henhold til Ligningsloven § 9 C.
Klageren havde siden 2008 haft folkeregisteradresse i Danmark og arbejdet for samme danske virksomhed siden 2011. Han delte en bolig i Danmark med sine brødre. Samtidig var han gift og havde sin primære bolig i Polen, hvor han ifølge egne opgørelser opholdt sig flere dage end i Danmark i løbet af året.
Skattestyrelsen afviste i første omgang fradraget med den begrundelse, at hans sædvanlige bopæl var i Danmark grundet den langvarige tilknytning. Efter klagerens repræsentant fremlagde yderligere dokumentation og en specifik beregning, og med henvisning til en tidligere afgørelse fra Landsskatteretten for klageren, ændrede Skattestyrelsen holdning og indstillede, at fradraget skulle godkendes.
Sammenligning af tilknytning
Kriterium | Tilknytning til Danmark | Tilknytning til Polen |
---|---|---|
Bolig | Lejet bolig delt med 3 brødre | Egen bolig med ægtefælle |
Opholdsdage i 2023 | 181 dage | 206 dage |
Tilknytning | Økonomisk (arbejde, A-kasse, pension) | Familiemæssig og social (ægtefælle, familie, socialt liv) |
Arbejde | Fast fuldtidsansættelse siden 2011 | Ingen indkomst |
Folkeregister | Registreret i Danmark siden 2008 | Bopælsattest siden 2002 |
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skulle tage stilling til, hvor klageren havde sin sædvanlige bopæl i indkomståret 2023, og om han dermed var berettiget til befordringsfradrag for kørsel mellem Polen og Danmark.
Skattestyrelsen havde under klagesagens behandling ændret holdning og indstillet til, at klageren skulle have medhold. Dette skete på baggrund af en tidligere afgørelse fra Landsskatteretten for samme klager vedrørende indkomståret 2019, hvor klagerens forhold var identiske.
I overensstemmelse med Skattestyrelsens endelige indstilling og gældende praksis, herunder SKM2024.400.LSR, fandt Landsskatteretten, at klagerens sædvanlige bopæl i 2023 var i Polen. Retten lagde vægt på, at klagerens centrum for livsinteresser var i Polen, hvor han havde sin ægtefælle og familie, og hvor han tilbragte størstedelen af sin tid (206 dage mod 181 i Danmark). Hans tilknytning til Danmark var primært af økonomisk karakter.
Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens oprindelige afgørelse og godkendte et befordringsfradrag i henhold til Ligningsloven § 9 C. Fradraget blev fastsat til 47.846 kr. for 22 ture tur/retur mellem bopælen i Polen og arbejdspladsen i Danmark.
Beregning af godkendt befordringsfradrag
Beskrivelse | Værdi | Beregning | Resultat (DKK) |
---|---|---|---|
Antal ture tur/retur | 22 | ||
Distance pr. tur (enkelt) | 953 km | ||
Distance pr. tur (tur/retur) | 1.906 km | ||
Fradrag 25-120 km | 96 km | 96 km * 2,19 kr. | 210,24 |
Fradrag over 120 km | 1.786 km | 1.786 km * 1,10 kr. | 1.964,60 |
Fradrag pr. tur/retur | 210,24 + 1.964,60 | 2.174,84 | |
Samlet fradrag for 2023 | 22 ture * 2.174,84 kr. | 47.846,48 |
Lignende afgørelser